Knudsen: Aidonline er simpelt tyveri

Weekenden har ikke kølnet vreden over Aidonline. I en klumme langer chefredaktør for Berlingske Tidende Lisbeth Knudsen, også hårdt ud efter hjælpeorganisationerne.
MediaWatch

Simpelt landevejsrøveri ved højlys dag. Det er hvad Aidonlines samarbejde med 12 danske hjælpeorganisationer mest af alt minder om, skriver Lisbeth Knudsen som chefredaktør i sin klumme i Berlingske Tidende.

Lisbeth Knudsen kalder endvidere de humanitære organisationers samarbejde med Aidonline for "tvivlsomt", fordi Aidonline:

"(..) går ind og stjæler vores og andre internetmediers annonceindtægter og ødelægger vores forretning i forhold til at kunne finansiere det journalistiske kvalitetsindhold på nettet."

Overtrædelse af markedsføringsloven
Det er ikke i overensstemmelse med markedsføringsloven, vurderer Lisbeth Knudsen, der mener at § 1 om god markedsføringsskik er overtrådt, fordi Aidonline snylter på andres indhold. Aidonline krænker også mediernes ophavsret ved at ændre i indholdet på internetmediernes sites uden samtykke fra medierne, skriver Lisbeth Knudsen.

Hun er ikke alene om at være forarget over Aidoline og de humanitære organisationers samarbejde med selskabet, men initiativet møder også opbakning hos visse debattører.

Blandt juridiske eksperter hersker der tvivl om Aidonlines skyldsspørgsmål, da såkaldte ad blockere allerede kan blokere for annoncer på websites.

FDIM's (Foreningen af danske internetmedier) advokater vurderer til gengæld, at der er grundlag for at nedlægge fogedforbud mod Aidonline. Det bliver testet i begyndelsen af denne uge.

Aidonline har lanceret et computerprogram, der udskifter bannerannoncerne på eksempelvis mediesites med annoncører, der støtter de humanitære organisationer, hvis man installerer det på sin computer.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også