Forsker: Papir nødvendigt for netaviser

Når avisen dropper papirudgaven til fordel for at gå online, kan det skade trafikken. Måske er papiret nødvendigt for avisens brand, siger medieøkonom Robert Picard.
Tine Brødegaard Hansen

Siden den amerikanske avis Seattle Post-Intelligencer droppede papirudgaven i midten af marts, men fortsatte som en netavis på seattelepi.com, er trafikken på sitet faldet. I februar havde netavisen 1,8 mio. unikke besøgende, mens den i marts havde 1,4 mio. unikke besøgende.

Udviklingen bliver fulgt tæt af Robert Picard, professor i medieøkonomi ved Jönköping Universitet, der står bag mediebloggen The Media Business.

Robert Picard noterer sig, at faldet i de besøgende til netavisen i Seattle er større end de normale udsving, der er afhængigt af nyhedshistorierne. Det kan tyde på, at papiravisen er vigtig for netavisen.

"De mest besøgte nyhedssites er associeret med de førende aviser særligt boulevardpressen. Det at have et godt brand betyder ikke ikke altid, at man har de mest seriøse nyheder, men at det, man tilbyder, møder læsernes behov."

God journalistik behøver ikke at være knyttet til papiravisen, mener Robert Picard.

"Onlinejournalistik kan levere det bedste, som print leverer, hvis der er en tilstrækkelig stor nyhedsredaktion. De kan endda levere mere baggrund, fordi man ikke er begrænset af pladsmangel, kan tilføje video, kan linke til informationer og gøre alt mulig andet som print ikke kan. Indtil nu har kun få online nyhedssites dog det antal journalister, der er nødvendigt for at kunne gøre det, de bedst printaviser gør."

I flere skandinaviske lande bliver der råbt på mere mediestøtte til dagbladene i kølvandet på krisens indhug i annonceindtægterne, men det er en stakket frist, mener Robert Picard.

"Støtte virker primært på den kortere bane, det er ikke det endelige svar. I Sverige udgør støtte kun ca. tre procent af avisernes samlede indtægter, men kommer nogle aviser mere til gode end andre. Det reelle spørgsmål er, om samfundet skal redde aviserne, eller om det skal redde journalistikken."

Det er nemlig journalistikken, uafhængigt af platform, der informerer samfundet, skaber social sammenhængskraft og fremmer demokratiet, siger Robert Picard.


Læs mere om sammenhængen mellem papiravisen og netavisens trafik på editorsweblog.org, hvor vicedirektør for Seatte Post-Intelligencers moderselskab, Hearst, stiller spørgsmålstegn ved målingen af internettrafikken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også