Google vil ramme brugerne bedre

Mere relevante annoncer, højere afkast til annoncører og højere indtægter til udgiverne bliver resultatet af nyt annonceværktøj, ifølge Google.
MediaWatch

Google lancerer i dag en betaversion af interessebaseret annoncering, som vil medvirke til at sikre en endnu højere grad af relevans i de annoncer, der bliver vist for brugerne af hjemmesider i Google indholdsnetværk.

Peter Friis, direktør for Google Danmark, siger i en pressemeddelelse:

"Ved at lancere interessebaseret annoncering kan vi netop gøre onlineannoncer endnu mere relevante og brugbare ved at basere dem på de kategorier, folk interesserer sig for. Ved at associere en eller flere interessekategorier, f.eks. sport, rejser eller kæledyr, til en brugers browser på basis af den type websites, brugeren har besøgt, bliver de annoncer, brugeren efterfølgende ser, målrettet disse interesser."

"Vi mener, at forbedret annoncering gavner alle, især da den nye 'Ads Preferences Manager' tilbyder brugerne større gennemsigtighed samt valg og styring af, hvilke annoncer de får vist."

Som bruger får man adgang til sin Ads Preferences Manager ved at skrive www.google.com/ads/preferences i browserens adresselinje.


Flere oplysninger om Ads Preferences Manager og Interest Based Advertising

1. Ads Preferences Manager går live den 11. marts og vil være tilgængelig for alle brugere. Ads Preferences Manager vil straks være tilgængelig på engelsk, fransk, italiensk, tysk, spansk, hollandsk, svensk, finsk, norsk og dansk, og andre sprog vil være tilgængelige i løbet af de kommende uger, og indtil ens lokale sprog bliver lanceret vil Ads Preferences Manager være tilgængelig på engelsk.

2. Alle udgivere på Google indholdsnetværket har indtil den 8. april 2009 til at opdatere deres politik vedrørende beskyttelse af personlige oplysninger og til at informere deres brugere, at interessebaseret annoncer vil kunne forekomme på deres websites.

3. I starten af april vil en lille prøvegruppe af annoncører i USA og Europa gå i gang med at teste interessebaseret annoncering. Denne gruppe vil efterhånden blive udvidet med flere annoncører på tværs af landegrænser, og det er Googles mål at stille interessebaseret annoncering til rådighed for alle annoncører via AdWords inden årets udgang.

4. Alle oplysninger, der sendes til Google, opbevares i anonyme cookies uden personlige oplysninger, såsom navne og adresser. Google kommer ikke til at indsamle oplysninger om følsomme områder, såsom sundhed eller seksuel orientering, i sine interessekategorier.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også