Jubii smed 500.000 brugere væk

2008 var et forrygende år for næste alle de førende online-medier, der vandt hundredtusinder af nye brugere. Især TV 2 er på rette spor.
Per Fanefjord Laursen

2008 var et godt år, især hvis online-medierne samtidig kunne sælge deres ekspanderende varelager i årets sidste halvdel, hvor mediemarkedet kom ned i gear.

Alle dominerende mediesites nød betydelige stigninger i brugertal, viser FDIM's tal for december 2007 kontra resultaterne for december 2008.

Faktisk var der kun to undtagelser blandt de store medieaktører. Dr.dk måtte indkassere et lille prik på minus 61.000 brugere, hvilket dog ikke rokkede DR's onlineaktiviteter fra førstepladsen.

Jubii har god grund til at overveje indhold og forretningsidé under nye ejer og ledelse. Sitet styrtdykkede i 2008 med et tab på næsten en en halv mio. brugere, men Jubii er stadig en faktor på markedet med 532.000 brugere.

TV 2-strategi virker
Blandt de andre stærke udbydere noterer tv2.dk sig, at online-strategien virker. Der kan i 2008 registreres en yderst fornuftig vækst på 225.000, som efterhånden bringer sitet op nær dr.dk

Microsofts medieunivers msn.dk er heller ikke færdig med at vise fortsat potentiale med en vækst på 111.000 brugere.

I næste kategori af sites har mange vundet mellem 100.000 til 200.000 nye brugere i løbet af 2008.

Succeshistorien eb.dk er nu oppe i en kategori, hvor man formentlig skraber loftet, men 73.000 er alligevel kommet til. Mens bt.dks online-satsninger har givet bonus og kaster sitet op i hovedgruppen med en vækst på 173.000 nye brugere til 900.000 månedlige brugere.

Rar læsning hos dagbladene
Hos pol.dk, jp.dk og berlingske.dk er brugertallene langt mere behagelig læsning end papiravisernes nøgletal om læsere og oplag. De voksede fornemt med henholdsvis 115.000, 152.000 og 96.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også