YouTube har seertid som TV 2 Film
Mediabureauet OMD har netop gennemført en helt ny analyse om danske brugeres holdninger og fornemmelse for web-tv, som blev præsenteret på Digital TV konferencen i denne uge. Undersøgelsen viser, at det er unikt indhold, nyheder og underholdning, der trækker seerne til web-tv-skærmen, og at det er muligheden for selv at bestemme hvor meget og hvornår, der er fordelen.
"37,8 procent nævner ’at de selv kan bestemme’ som årsagen til, at de ser web-tv. 29 procent nævner underholdning som årsagen, mens kun 3 procent siger, at de gør det fordi ’det er billigere’ end almindeligt tv,” siger OMD's Director Peter Loell, der står bag undersøgelsen.
Facebook ligner stærk tv-aktør
Danskerne har helt generelt taget internettets nye muligheder til sig og bruger lang tid på at se videoklip, web-tv og hænge ud på de interaktive platforme. OMD bringer dog branchen ned på jorden og understreger, at de mest kendte web-tv udbydere er minimale aktører i tv-sammenhæng.
Bureauet har tilladt sig det tankeeksperiment, at sammenligne tv-stationer og websites, målt på tidsforbrug: YouTube vil nå en andel, der placerer den på niveau med kanaler som TV 2 Film, 6’eren og Animal Planet, viser tal fra Gemius SP, Gallup.
Eb.dk ville ligge langt længere nede med sine 440.000 brugere.
Hvis Facebook derimod var en tv-kanal, hvad den hurtig kan blive, ville den nå op på højde med kanaler som Kanal 5, TV3 og DR2, forslår Peter Loell.
Kvalitet ikke et problem
Undersøgelsen viser også, at brugerne synes, den tekniske kvalitet generelt er relativt høj på web-tv. 37 procent oplever kvaliteten som god, 10 procent synes den er dårlig, mens 43 procent mener ’hverken eller’.
"Det overrasker måske, at den tekniske kvalitet af online video ikke er et emne. Men det er indhold, der driver værket," siger Peter Loell.