Netmedier scorer stadig guld

I de senere år er annoncemarkedet på nettet strøget i vejret. Nu er toppen af farten taget af, men resten af mediebranchen kan endnu blot kigge misundeligt på.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

De danske netmedier mærker som alle andre de usikre økonomiske tider, men slet ikke i samme grad som andre dele af mediemarkedet, eksempelvis dagblade, gratisaviser og tv. Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier, mener, at netmedierne er mindre sårbare end de traditionelle medier, fordi både fremtiden og nutiden findes online.

"Netmedierne har fortsat vækst. De fleste har et problem med de fastlagte budgetter, men år til år er der stadig en signifikant vækst," siger han og sætter sin lid til, at onlineaktørerne alligevel ikke uhildet regner med, at de gunstige tider blot kører videre.

"Jeg vil da håbe, at de fleste har budgetteret med lavere vækst i 2009 – for det får vi da. Der er en afdæmpning i forhold til den meget store vækst, der har været, men det er naturligt, når nettet har vokset sig så stort."

Vækstraterne er om ikke intakte, så fortsat tocifrede, og om kort tid bliver markedet meget klogere, når omsætningstallene for fjerde kvartal bliver kendt. Til den tid vil det vise sig, om spådommene om en 20 pct. vækst i 2008 holder stik. Det vil bringe den samlede onlineannoncering op over 3 mia. kr. og gøre internettet til den væsentligste annonceringsplatform af alle. For 2009 vil væksten være mere afdæmpet, men fortsat høj, forventer Christian Peytz.

"2009 vil være meget differentieret på de forskellige dele af nettet. Bannerannonceringen kører som den skal, og jeg kan ikke forestille mig, at søgeord er hårdt ramt, så indtil videre er der ikke grund til ikke at tale om tocifrede vækstrater, men lad os nu lige vente og se."

Helt oppe i skalaen
Hovedaktøren, når det gælder søgeord, er Google, og her står der fortsat vækst i søgelinjen. Googles adm. direktør i Danmark, Peter Friis, fortæller, at man altovervejende ikke er berørt af krisen:

"Det vil være forkert at sige. Vi ser stadig vækstrater," siger han og peger på, at Google kun bliver ramt, når der forsvinder kunder ud af markedet sammen med konkursramte virksomheder.

Peter Friis mener, at krisen er med til at manifestere nettet som fremtidens markedsplads. Når man rundt omkring på virksomheder skærer i markedsføringsbudgetterne, men ønsker at opnå samme resultater, kan internettet virkelig vise sin styrke, fordi effekten kan dokumenteres, og Googles søgeordsannoncering i endnu højere grad, bemærker han.

"Internettet er målbart, det dokumenterer kosteffektivitet, og det er fleksibelt. Det driver lige nu, at rigtig mange kigger på nettet i forhold til tidligere. Og når det gælder søgeord er det helt oppe i skalaen og endnu mere udtalt i forhold til andre områder på nettet."

Derfor er Google-direktøren heller ikke et sekund i tvivl om, at nettet vil tage endnu flere markedsandele i løbet af 2009 - også selv om totalsummen på grund af annoncekrisen bliver mindre.

"Det er uden for enhver diskussion."

Altid behov
Blandt de mindre netmedier er man også foreløbig styret uden om de sorte huller. Rasmus Nielsen, indehaver af Altinget.dk, oplyser, at den politiske internetavis foreløbig ser ud til at gå fri, og at man tidligst forventer at mærke noget om to år, hvis krisen bliver så dyb, at det også går ud over de offentligt ansatte kernelæsere.

"Nu er krisen jo lige begyndt men vi mærker ikke noget endnu. Der er ingen afmatning i forhold til for et år siden, men vi sælger heller ikke særlig mange annoncer, og vi har mange offentlige abonnenter, og de sidder jo temmelig sikkert i det. Annoncevæksten vil nok ske langsommere, men vi budgetterer ikke med stor vækst," siger han og tilføjer, at der altid – også i krisetider – vil være behov for politisk journalistik og information.

"Det er ikke noget, vi er gået efter, da vi grundlagde Altinget, men vi kan godt mærke, at det er meget heldigt nu," siger han og henviser bl.a. til, at de ansatte journalister ikke bævrer af jobusikkerhed.

"Vi har ikke haft afskedigelser og har heller ingen planer om det."

Samme optimistiske melding kommer fra Ole Birk Olesen fra den borgerligt-liberale netavis 180grader.dk. Her mærker man ikke noget til krisen.

"Tværtimod oplever vi, at tingene lykkes for os, men det kan også skyldes, at vi har fået bedre styr på det internt. Det første år kæmpede vi for at sælge annoncer, men siden sidste forår, da vi ansatte en ny sælger, har det været den rene succes. Og det går stadig fremad," siger han og mener, at 180grader.dk har held med at kunne vise annoncørerne, at de kan få fat i bestemte læsere ved at reklamere på netavisen.

"Vores læsere er kendetegnet ved at have mange penge, videregående uddannelse, og at der er mange mænd. Det gør det nemmere for annoncørerne at ramme."

"Katalysator for nettet"
Sådanne meldinger understreger for Christian Peytz, at den øjeblikkelige krise kan og højst sandsynligt vil vise sig at være en fordel for netmedierne.

"Krisen gør, at alle stopper lidt op og overvejer, om de kan gøre tingene lidt smartere –det betyder flere digitale satsninger. På den måde kan krisen blive en katalysator for nettet. Der bliver tænkt anderledes nu, og det kan jeg sagtens forestille mig vil være til nettets fordel."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også