Ekstrabladet.dk skal ligne VG

Inden for de næste par måneder får Ekstrabladet.dk et markant makeover. Forbilledet er norske VG Nett.
Laura Bøge Mortensen

Forvirrende, grimt og rodet. Et hurtigt kig på det norske tabolidsite VG - nett får mange til at nævne ord som disse. Trafiktallene fra Norge tyder dog på, at designet trækker brugere til. Derfor vælger Ekstra Bladets ledende redaktør af Ekstrabladet.dk, Geir Terje Ruud, der kommer fra en lignende stilling på VG, at gennemføre en relancering af, som skal gøre sitet mere lig VG-Nett i Norge.

"Der er stadig stor forskel på danske og norske netmedier, men vi skal bruge erfaring fra Norge. Her har vi forsøgt og forsøgt, og lavet ufatteligt mange dårlige ting, men vi har også lavet gode, og dem skal vi bruge," siger Geir Terje Ruud, som tidligere er blevet kaldt "netdjævlen" af Dagbladet Børsen.

Hvornår relanceringen kommer til at ske præcist, vil Geir Terje Ruud ikke sige, men det bliver engang i foråret. Indtil da vil der hver uge ske ændringer med sitet. Ligesom VG-Nett skal Ekstrabladet.dk have mere tabloidt præg. Størrelsen på rubrikkerne og underrubrikker skal være forskellige afhængig af historiens størrelse i forhold til nu,
hvor sitet er mere stillestående at se på. Samtidig vil der forhåbentlig komme endnu flere nyheder på.

Aftonbladet relanceret
I Sverige har Aftonbladet.se relanceret med fokus på øget annonceomsætning på 20 procent. Geir Terje Ruud afviser, at motivet er det samme på Ekstrabladet.dk.

"Det er ikke målet nej, hvis vi skal sætte priser op, så er det noget hele branchen skal være enige om."

I stedet er målet at få flere brugere til det nye site. På den måde kan Ekstrabladet.dk øge omsætningen, som VG har gjort i Norge. Sidste år var Ekstra Bladets overskud på net mellem 15 og 20 millioner kr. i modsætning til VG nett nåede op imod et overskud på cirka 100 millioner norske kroner.

"Vi skal doble trafikken de næste 3-4 år. Hvis ikke sætter jeg mig på Oslobåden og sejler tilbage igen," siger Geir Terje Ruud med et glimt i øjet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også