Jubii godt køb for Lundsgaard

Peter Lundsgaards køb af Jubii rummer stort potentiale, mener Søren Queitsch, adm. direktør for it-mediehuset IDG.
Tine Brødegaard Hansen

Internetportalen Jubii.dk har været til salg i nogle måneder efter at moderselskabet siden år 2000, Lycos Europe, kom i økonomiske vanskeligheder. Jubiis danske direktør, Peter Lundsgaard, har nu købt selskabet. Det vil vende underskud til overskud, mener Søren Queitsch, der er adm. direktør for IDG.

Peter Lundsgaard siger til Business.dk, at han forventer at gå i plus allerede inden for de første seks måneder af 2009, er det realistisk?

"Jubiis omsætning for 2007 er i omegnen af 50 mio. kr., men de har været en del af Lycos Europe og har haft en vis omkostningsbelastning derfra, så Peter Lundsgaard kan sagtens få en god forretning ud af Jubii," siger Søren Queitsch.

Sidste år var Jubiis driftsunderskud på 23 mio. kr. Peter Lundsgaard selv har over for MediaWatch tidligere givet udtryk for, at de store pengesummer til moderselskabet trak Jubii ned:

"Det, at jeg sender så stor en del af omsætningen til Tyskland, er et problem, for det giver et salgsteknisk underskud."

200.000 daglige brugere
Søren Queitsch bygger også sin optimisme på, at Jubii har mange loyale brugere. På dagsbasis har Jubii ca. 200.000 brugere om på månedsbasis omkring 500.000 brugere.

"Jubii er et stærkt brand, de har en ekstrem loyal brugerskare, der er ikke stor forskel på dags-, uge- og månedstrafikken, det viser, at det er de samme mennesker, der bruger sitet. Den loyalitet er mange penge værd."

Nyt liv i søgemaskinen
Peter Lundsgaard vil puste nyt liv i Jubiis rolle som søgemaskine ved at ordne informationerne anderledes, så de frem for at blive rangeret efter popularitet, som hos Google, skal indgå i et bredere overblik over de vigtigste søgeresultater, nyheder fakta mv., siger han til Business.dk.

"Jeg tror ikke, at Jubii kommer til at overtage Googles position, men det er heller ikke deres mening. Hvis man optimerer Jubiis søgemaskine, så den bedre passer til en danske virkelighed, så kan det blive en god niche," siger Søren Queitsch.

I førersædet
Annoncemarkedets afmatning, også når det gælder internettet, er nemmere at styre, når Peter Lundsgaard selv sidder i førersædet.

"Han har den fordel, at Jubii nu er hans egen biks, det gør det nemmere at skrue op og ned for blusset. Selvom omsætningen falder med op til 30 procent, skal det nok løbe rundt alligevel. Desuden er det en langtidsinvestering, han har gjort."

Ingen aliance
Der er ikke umiddelbart en alliance med et dansk mediehus under opsejling, det har Søren Queitsch svært ved at forstå på grund af Jubiis mange brugere, men skyder på, at forhandlingerne med dem, ikke er gået som Peter Lundsgaard har ønsket.

"Jeg ved jo ikke, hvad der er foregået i forhandlingslokalerne, men tingene kan jo ændre sig og folk blive klogere, ikke mindst i den danske mediebranche. Jeg kan kun ønske Peter Lundsgaard tillykke."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også