Allers mobil-strategi møder skepsis

Aller Press' ambitioner om at være ledende på mobilsites møder skepsis hos mediebureau og konsulent. Satsningen på kvinder er vejen til langsom vækst.
Tine Brødegaard Hansen

Inden for et år lancerer Aller Press 20 mobilsites. Nu er seks i luften og to på vej, henholdsvis Femina og Østrogen.

"Med Allers portefølje og målsætning om at gå efter kvinderne, skal de langt ud i fremtiden, før de får resultater, der kan konkurrere med de fire mediehusen i toppen af FDIM-listen over mobilsites i oktober," siger Christian Strand der er Group Interactive Director i mediebureauet Initiative Universal Media.

Kvinder halter efter
Nikolai Kronborg, chef for Aller Cross Media, tror på, at Aller med sin omfattende ugeblads- og magasinportefølje, især målrettet kvinder, vil kunne æde sig ind på nyhedsmediernes mobildominans. Det er godt set, at tilbuddene mangler til kvinder, men der er også en grund til, at de mangler, mener Christian Strand.

"Når Aller går efter kvinderne, går de også efter den målgruppe, der senest er med på nye teknologiske muligheder. Trafikken på mobilsites drives af 'early adopters' og de helt unge, mens kvinderne halter lidt efter."

Med ugeblade og magasiner som Familie Journalen, Se og hør, Femina, Elle og Østrogen har Aller Press en markedsandel på 72 procent og er med i sofaen, når mange kvinder smækker benene op og tager en pause.

Men når samme kvinder skal fordrive tiden i tog, fly eller andre steder, vil kun få i en del år fremover åbne for mobilen og dyrke deres yndlingsindhold der. Det gør trafikken mindre, men størrelse er ikke alt.

"Strategien om 'mange bække små' i form af mange mobilsites er helt rigtig. Der er intet galt i at have færre brugere, så længe man har kvalitet. Mange net- og mobilmedier fokuserer på, at de skal være store, men som annoncør er man også interesseret i at ramme de rigtige mennesker. Gør man det, er det ikke nødvendigt at tale om massedækning," siger Christian Strand.

Han roser Aller Press' strategi og sammenkædningen af print, web og mobil. Dog advarer han om, at de høje klikrater mobil-bannere har i forhold til nettet ikke varer ved, når nyhedens interesse driver over og reklamebombardementet på mobilsites optrappes.

Barrieren er mobilabonnementerne
Derudover støder alle udbydere af mobilsites på forhindringer hos operatørerne.

"Det er et stadig et område uden høj penetration. De fleste mobiltelefoner kan gå på nettet, men mange aner ikke, hvad det koster. Den barriere skyldes operatørerne, der mangler et flatrate-abonnement med en fast pris for ubegrænset forbrug, ligesom når man bruger internettet fra på pc," siger Christian Strand.

Samme pointe fremhæver Christian Schwarz Lausten, der er partner i Seismonaut, et strategisk innovations- og konceptudviklings-hus, der udvikler brugerinvolverende produkter. Netop prisen. det koster at downloade indhold. gør mobilannoncering problematisk.

"Mobilannoncer er min yndlingsaversion. De fylder 30 til 60 procent af skærmbilledet og er stort set de eneste annoncer, det koster penge for brugeren at klikke på," siger Christian Schwarz Lausten.

Allers force er indholdet
I Japan, mobilbrugernes moderland, tjener indholdsudbydere og annoncører i højere grad penge på partnerskaber og sponsorater. Kodeordet er værdiskabelse for brugeren, og her er Aller inde på noget af det rigtige.

"Det er interessant at tale om madmobilportaler og prissammenligningstjenester. Mobil-markedsføring skal være værdiskabende og være på mediets præmisser. Undersøgelser viser, at man maksimalt ser på mobilskærmen 20 sekunder ad gangen, derfor ligger styrken ikke i at browse og have magasinernes net-sider på mobilen. Styrken ligger i applikationer som dem Karolines Køkken tilbyder, hvor man har adgang til opskrifter og indkøbslister, når man står ved køledisken i supermarkedet og kan vælge at downloade et foto af middagsretten," siger Christian Schwarz Lausten og tilføjer:

"Allers unikke force er, at de har mange specialiserede medier, der kan udvikle værdiskabende tjenester. På det punkt kan de battle med JP/Politiken, men jeg har svært ved at tro, at det er en farbar vej at tro, at brugerne vil læse magasiner og blade på mobilen."

Aller Press får også point for at have oprettet en Cross Media-chefstilling, men i øjeblikket begår mange mobil-indholdsudbydere samme fejl, når de transformerer internet-indhold til mobilen, som dengang print- og tv-indhold skulle transformeres til nettet.

"Mediet skal bruges på mediets præmisser. Men når man er innovativ, begår man fejl, og hvis Aller har plads til det, kan de sikkert nå langt," siger Christian Schwarz Lausten.

Læs mere om mobilmarketing.

I trejde kvartal 08 steg forbruget af internet på mobilen med 25 procent i Storbritannien skriver Editor's Weblog via MediaWeek.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også