Se og hør lancerer 'breaking news' på mobilen

Aller Press vil være nr. ét blandt mediehusenes mobilsites. Første trafik-fremmer er Se og hørs breaking news sms'er.
Tine Brødegaard Hansen

"Vores mål er at blive nummer et på mobilen. Om tre uger kommer der breaking news sms'er fra Se og hør der fører til mobilsitet," siger Nikolai Kronborg, chef for Aller Cross Media. Se og hørs mobilsite, der blev lanceret i sensommere, sneg sig i september ind på en 10.plads på listen over de mest besøgte mobilsites.

De ambitioner bliver sat i relief af de nuværende tal, der viser, at Allers seks mobilsites har 12.234 månedlige mobilbrugere mod listens topscorer JP/Politikens Hus, der runder 437.374 brugere, ifølge FDIMs (Foreningen af danske interaktive medier) statistik for oktober.

Mange mobilsites skal slå de store
Men Nikolai Kronborg hæfter sig ved, at Aller Press er i kontakt med 200.000 månedlige brugere af ugebladenes og magasinerne sms-tjenester. Det antal brugere kan potentielt vokse og dirigeres over på de mange mobil-sites, der er på vej inden for det næste år.

"Vi får intet enkeltstående mobilsite med lige så mange brugere som Ekstra Bladet, men en af måderne, vi når målet på, er ved at oprette mange sites. Det har nyhedsmedierne ikke samme mulighed for," siger Nikolai Kronborg.

I november forventer han, at Se og hørs mobilsite når op på 20.000 unikke brugere. Det tal og tallet for andre af de mobilsites Aller Press planlægger, kan stige til 30-40.000 månedlige brugere, lyder Nikolai Kronborgs vurdering.

Kun de kulørte ugeblade Se og hør, Kig Ind og på længere sigt, Billed-Bladet, kan være decideret nyhedsleverandører. Indtil videre med tilsammen 50 daglige sladdernyheder.

Derfor er planen at slå nyhedsmedierne med målrettet indhold, såsom indhold til kvinder, det er nemlig en mangelvare i de nuværende tilbud, mener Nikolai Kronborg.

20 mobilsites på et år
"Vi lancerer 20 mobilsites inden 1. oktober 2009 og har indtil nu lanceret seks nye sites. Om fjorten dage er det første mobilsite til kvinder klar, det bliver ugebladet Femina, dernæst kommer Østrogen om en måned."

Selv tror han meget på coaching-services fra kvindebladene som dagens sundhedstip, fitnesscoaching og bladet 'Gravids' sms-tjeneste, hvor man får opdateringer om sit barns udvikling.

For nylig lancerede Aller Press 33 nye websites, og det er primært via nettet, at Allers brugere har taget den mobile platform i brug - der har endnu ikke været en regulær markedsføringskampagne.

"200.000 brugerne køber make-up-tjenester, slanketips (Aller købte for nylig E-Doktor, der står bag Slankedoktor.dk, red), deltager i afstemninger og konkurrencer. Derudover er der tilknyttet e-handel til mange af vores blade, når vi sender information om, at vi har 100 produkter til nedsat pris, er det i sig selv loyalitetsskabende," siger Nikolai Kronborg og tilføjer:

"Hver gang brugeren har benyttet en sms-tjenste får de tilsendt et link til mobilsitet, på den måde satser vi på at dirigere brugerne derover."

Det bliver gratis at læse Femina.dk på mobilen bortset fra taksten for datatrafikken. Linket hentes via sitet eller ved at sende en sms med teksten 'femina' til 1266.

Opbakning fra mediebureauer
Hovedparten af indtægterne stammer fra annoncer målt på CPM. Nikolai Kronborg har ikke mødt skepsis fra hverken mediebureauer eller annoncører, der ellers holder igen med pengene, når det gælder ugebladenes print- og til en hvis grad web-udgaver.

"Vi satser på målgruppe-sites og har unikt indhold i Aller-koncernen til alle fra 'Vi Unge'-læserne til kvinderne. Det tilbyder annoncørerne en mere fokuseret målgruppe. Derudover er klikraten på mobilbannere på fire procent, ti gange så meget som på nettet," siger Nikolai Kronborg.

De golf og bådinteresserede må endnu se langt efter mobilindhold, det er der endnu ikke basis for, mener Nikolai Kronborg. Derimod er områder som mad og it oplagt som mobilindhold, men det er endnu ikke afgjort om alle mad-relaterede emne samles under et mobil mad-site, eller lægges under de forskellige ugeblade og magasiner i Aller-koncernen, der med tiden stort set alle skal udnytte den mobile platform.

"Hvis vi laver en samlet madmobilportal bliver det primært et sted, man får adgang til opskrifter, når man står i supermarkedet og mangler dem. Et andet eksempel er Edb-priser.dk, der er landets største prissammenligningstjeneste for it. Det er praktisk at scanne en vare i en it-forretning med sin mobil og på den måde finde ud af, om det er den billigste pris, men det er endnu ikke muligt," siger Nikolai Kronborg og lover:

"Vi kan lave mange mobil-tjenster i det kommende år, det kommer an på, hvad brugerne og annoncørerne efterspørger," siger Nikolai Kronborg.

Nuværende mobilsites:

m.seoghor.dk
m.kigind.dk
m.udeoghjemme.dk
m.bazaronline.dk
m.viunge.dk
m.streetboys.dk

På vej:

m.femina.dk
m.oestrogen.dk
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også