4 veje til bedre online markedsføring

Drop mikro-sites og udnyt synergieffekten mellem 'search' og 'display'. Læs de fire anbefalinger fra den britiske online markedsføringsekspert Dean Donaldson.
Louise Reseke

Den britiske online strateg Dean Donaldson fra teknologibureauet Eyeblaster var sidste torsdag inviteret til paneldiskussion under Microsoft-seminaret SIME 08 i København for at tale om, hvordan man får ligningen "kreativitet + onlinemedier = god forretning" til at gå op. MediaWatch bad den britiske ekspert liste de vigtigste veje til bedre markedsføring online.

1. Drop mikro-sites
”Hvis der er én ting, brugerne íkke gør online, så er det at klikke, og det er fuldstændig modsat almindelig forbrugeradfærd at forlange, at brugeren skal klikke sig til budskabet – det har altid været sådan, at markedsføreren lader buskabet komme til kunden. Sådan skal det også være online.”

”I stedet for mikrosites, så brug pengene på at udvikle gode online annoncer, dér hvor brugerne er – på selve siden. Du kan sagtens få brugeren til at tilmelde sig nyhedsbreve, konkurrencer, eller hvad det skal være i selve bannerannonce. Vi skabte en kampagne for Mars med en bannerannonce, hvor folk kunne skrive deres navn og adresse i selve banneret, hvis de ville have en smagsprøve tilsendt. Det gjorde 35.000 mennesker i Storbritanien på én dag. Vi har lavet en annonce for en computer fra HP, som var i 3D og gav mulighed for at få alle specifikationer på produkter og endda med en ”buy now”-knap – altsamme i selve banneret. De folk, der reagerede på annoncen, brugte i gennemsnit to minutter på den. Det er rigtig meget, og det viser, at man sagtens kan fange folks interesse, hvis annoncen er interessant nok.”

2. Få dine leverandører til samarbejde
”Dit mediebureau, reklamebureau og teknologibureau skal lege pænt sammen. Ellers bliver det hurtigt til, at de kreative skaber et mikro-site eller et 30 sekunders reklamespot, som de er vant til fra tv - i stedet for at skabe ideer, der med hjælp fra teknologibureaet er forankret i teknologien. Mediebureauet spreder det vidt og bredt ud over en stor målgruppe, fordi det er de vant til og de kan få nogle gode priser, i stedet for at bruge deres viden om, hvor brugerne er på hvilke tidspunkter, og hvordan de opfører sig. Og så håber alle på, at det virker - men det er i virkeligheden spild af penge. Alle parter har brug for at trække på den viden, de hver i sær har, for at få teknologi, strategi og kreativitet til at spille sammen. Det er komplekst det her – ingen kan sidder med løsningen alene.”

3. Mød forbrugeren
”Dine kunder er på nettet, og de diskuterer dit brand. Virksomheder, der ikke bruger nettet og den feedback, kunderne giver på nettet til at justere og forbedre deres produkt, får det seriøst hårdt. Alle forbrugere har en stemme i dag, og det er først og fremmest dén, andre forbrugere lytter til. Når de ser at andre giver et produkt en dårlig anmeldelse eller bare vælger et andet produkt på Amazon, så gør de det sandsynligvis også selv, fordi de har mere tillid til andre forbrugere end til sælgeren. Det kræver en anden tilgang til forbrugeren. Det er forskellen på, om man afviser en utilfreds kunde, eller om man siger: Det lyder interessant, hvad siger du til at blive en del af vores online testpanel? ”

4. Udnyt synergi mellem search og display
”Forholdet mellem 'search' og 'display' har været uudnyttet hidtil, men det bliver det næste store nye. Display gør forbrugeren opmærksom på produktet – search giver forbrugeren svar på de spørgsmål om produktet, som han måtte have.  Og når du ved, hvordan folk opfører sig på nettet og f.eks. kan se, at de har stillet spørgsmål eller læst en anmeldelse, så kan du også tænke i, hvor dit produktet skal vises for dem næste gang - på mobilen, på outdoor-displayet, på computeren, osv. Web 2.0 handler om kommunikation, og det samme gør markedsføring 2.0. - en samtale mellem annoncør og bruger."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også