Ekstrabladet.dk har mere tv i støbeskeen

Det er kernestof som gossip, kriminal og sport, der skal realisere ekstrabladet.dks tv-ambitioner, og chefredaktøren ser gerne samarbejde med indehavere af sportsrettigheder.
Per Fanefjord Laursen

Ekstrabladet.dk satser hårdt på web-tv, hvilket mødes af anerkendende ord fra annoncemarkedet. Planen er at cementere avisens first mover rolle og tage broderparten af det indtægtspotentiale, der gemmer sig i tv online. Det har ingen rigtig set endnu, heller ikke ekstrabladet.dk, der ellers er førende på området.

Ekstrabladet.dk har stabiliseret sig på 1,3 mio. månedlige brugere, og godt 100 mio sidevisninger, hvor videoklip typisk bidrager til flere sidevisninger. Men skal sitet vokse derfra, kommer man op i vægtklasse med dr.dk.

Chefredaktør Poul Madsen vil godt tage kampen op:

"Det månedlige brugertal skal op, men jeg vil ikke give konkrete tal. Blot siger jeg at ambitionerne er store.”

Det gælder også omfanget af tv-udbuddet.

”Nu har vi lanceret fem kanaler, men vi har flere på vej,” lover han.

Eb.dk nyeste fem kanaler skal til gengæld ikke ud i konkurrence mod TV 2 News, som det blev fremstillet i medierne. Men Ekstra Bladet TV skal være først der, hvor Ekstra Bladet traditionelt er hurtigst.

”På sport og kriminalstoffet vil vore tv-kanaler være på med breaking news og billeder fra stedet, også hurtigere end tv-kanalerne, der jo ikke satser mest på det stof.”

Det kræver billedmateriale. Det skaffer Ekstra Bladet TV ved at give journalister et kamera med ud, ved at egne tv-folk skyder indslag og fra freelance-aftaler rundt om i landet. 

Eb.dks nye kanaler nedbryder mediegrænser
’Biler’ er særlig en opfindelse, der betegnes annoncør-tv, hvor klip vises i tæt samarbejde med annoncørerne.

Flash-tv! er i forvejen avisens gossip brand, der vil levere indslag, som man selv har produceret fra danske ’rød løber’ begivenheder.

’Sport’ vil dække før og efter begivenheder til fodboldkampe og EB Cuppen. Der er ingen konkrete planer om at udfordre broadcast tv på rettigheder, f.eks. til SAS Liga kampe.

”På den anden side er der jo et potentiale, som skal udforskes – f.eks udmøntet som samarbejder med aktører, der sidder på rettighederne.”

Kanalen ’Nationen’ ligger i forlængelse af det brand, der er kendt fra sitet. Antallet af oploadede klip er steget fra 6-10 om måneden til 3-4 om dagen.

”De brugerskabte videoklip fungerer godt og har tiltrukket sig 50-60.000 visninger, men det kræver en redaktionel prioritering af det, der kommer ind, for at fungere optimalt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også