McCain og Obama giver fantastiske besøgstal

Danskerne er vilde med at læse om det amerikanske valg på nettet. Både pol.dk og berlingske.dk oplever massiv interesse fra brugerne.
MediaWatch

Seks ud af 10 af de seneste syv dages mest læste historier på pol.dk handler om Mccain og Obamas holmgang frem mod det amerikanske valg den 4. november. Interessen er enorm, og danskerne kan tilsyneladende ikke få nok.
"Det er kun historier som "Løssluppen sexfest ramte Huset eller Jörg Haiders biluheld, der når op på samme niveau i antallet af visninger," siger redaktionschef Christian Lindhardt.

Normalt trækker historier om sex og kendte flest sidevisninger på nettet, men i forbindelse med den amerikanske valgkamp har Christian Lindhardt oplevet, at nogle af myterne om, hvad folk vil læse på nettet, er blevet punkteret.
"Normalt har man sagt, at nettet kun er til de hurtige nyheder, men vi oplever nu, at vores reportager og analyser er blandt de mest læste historier," siger han.

Stor fascinantionsgrad

Også hos berlingske.dk mærker redaktionschef Troels Behrendt Jørgensen voldsom valgtrafik.
"Det har faktisk været tilfældet lige siden primærvalgene, og en stor del af den vækst, vi har oplevet på berlingske.dk efter sommerferien, kan tilskrives det amerikanske valg," siger han,

Valgstoffet fascinerer af flere grunde, forklarer Christian Lindhardt.
"For det første er det jo et kæmpe show, som det er meget let at forholde sig til. En sportskamp hvor man bruger alle midler for at vinde.
For det andet er mange danskere trætte af Bush og håber på at se noget nyt fra USA. Alle ved, hvor vigtigt det er i en tid med finanskrise, krige i Irak og Afghanistan og store klimaproblemer, at USA er med til at find løsningerne.
Og så er der også en lang række sjove og skæve historier fra valgkampen - fundamentalt gode historier," siger han.

Både hos Berlingske og Politiken har man satset massivt på dækningen af valget.
Politikens netredaktion har således ikke mindre end tre mand i USA - end hidtil uset satsning fra et netmedie. Og det har båret frugt, mener Christian Lindhardt.
"Vi gør det jo, fordi vi gerne vil sende et signal om, at når der er store begivenheder som OL, folketingsvalg og valg i USA, så er det på pol.dk man kan følge det. Men også på den korte bane har vi haft en gevinst på det," siger han.

Fortsætter efter valget

Berlingske.dk trækker på to korrespondenter og regner med at fortsætte en meget grundig dækning af amerikansk politik, også når valget er overstået.
"Vi håber, at danskerne bliver ved med at interessere sig for det, for vi bliver ved med at dække det," siger Troels Behrendt Jørgensen.

Og på pol.dk regner Christian Lindhardt med at interessen fortsat vil være varm efter valget.
"Det bliver jo interessant at følge, hvordan præsidenten vil indfri sine valgløfter, og så vil amerikanernes holdning til klimatiltag jo være godt stof frem mod klimatopmødet i København," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også