Internettet bliver tvs væsentligste vej til seerne

Tv-distributionsmarkedet er helt ændret om blot to år, og det har intet med DTT og Boxer at gøre. Det handler om tv via internettet.
Per Fanefjord Laursen

Direktøren for Xstream, Frank Thorup, spår, at IPTV og internet-tv sening samlet set vil overgå forbruget af almindelig broadcast tv om to år.

Virksomheden Xstream udvikler broadcast-løsninger til transmission af lyd og levende billeder via Internet, mobil og tv-platforme. Xstream-direktøren har selvsagt stor tillid til fremtiden for sit eget produkt. Alligevel synes hans prognose bemærkelsesværdig: Broadcast tv har trods alt en massiv tilstedeværelse, en 55 årig historie og kontakt til alle over én uge.

Frank Thorup er ikke i stand til at bakke sine tanker op med tal, som refererer til gængse målinger af tv-forbruget, f.eks. nettodækning.

”Med den sening vi kender på internet-tv i dag, f.eks. på eb.dk og jp.dk, så er vi godt på vej,” siger han.

”Se på hvor internettet var for to år siden og fremskriv den udvikling. Se også på de initiativer, der er på vej, hvor nye og gamle medier udvikles til tv-aktører online. Om to år er de mere veletablerede og professionelle.”

Tvs præmisser under forandring
Mange mener, at ’lean-back’ oplevelsen ved almindelig tv-sening i sofaen, som har stor tiltrækning på flertallet, lægger en naturlig begrænsning på den del af tv-seningen via nettet, der sker via en computer.

”Jeg forudser heller ikke broadcast tvs død, men jeg ser et mediebillede tegne sig, hvor præmissen for broadcast vil ændres meget. Nye udbydere af tv vil melde sig med små, smidige organisationer. Nutidens konkurrencebillede vil udvides med udbydere, der tilbyder store mængder af smalt indhold, der kan vælges når man vil.”

Rent teknisk hæfter han sig ved, at sammensmeltningen af platforme, der har været talt om årevis, nu sker. Barriererne nedbrydes. Fladskærmen får internetadgang, og forbrugerne skal ikke i gang med en settop-boks, som de snart skal med alt andet tv.

”Det gør at folk vil se tv fra internettet på computeren og fra den gode skærm i stuen.”

Generationsspørgsmålet
Det store usikkerhedsmoment for Frank Thorups dramatiske prognose, er den talstærke befolkningsgruppe over 50 år, som ser rigtig meget tv, men som formentlig er godt tilfredse med traditionelt tv.

”Ja, det er rigtigt. Men jeg må også konstatere, at selv min egen mor sidder og ser klip på eb.dk, i takt med at indholdet er langt bedre,” siger den 40-årige Frank Thorup, der også forudser at mobilt bredbånd bidrager til udviklingen.

”Tv-mediet bliver meget mere mobilt og mere attraktivt, hvis man benytter det via nettet. Det tror jeg fremmer interessen.”

Familien Danmark er ikke med endnu
På Initiative Universal Media deler man analysen, at internet-baseret tv er vejen frem. I forvejen samles mere og mere mediaforbrug som musik, film, billeder, nyheder, af computeren og distribueres let videre til tv eller monitor.

”Teknikken er der, men der mangler måske stadig lige den udbyder eller leverandør, der formår at gøre det hele så plug-n-play agtigt, at hele familien Danmark også kan være med,” siger Interactive Director Christian Strand, der i samme åndedræt konkluderer, at DTT gatekeeperen Boxer nok har købt katten i sækken.

Når det gælder Xstream-direktørens korte to års prognose, slår Strand koldt vand i blodet.

”Frank Thorup lader sig nok rive en anelse med, for der er stadig stor forskel på typen af indhold, folk ser off- og online. Online er det typisk kortere indslag, som også er det Eb.dk har haft stor succes med, men det betyder bare, at vi i fremtiden selv mixer og matcher vores programflade med fx udvalgte nyheder fra EB, TV 2 nyhederne, fodbold fra Onside.dk og så serier og film fra CBS eller Fox. ”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også