Onlineannoncer boomer i 2008

Onlineannoncering lader hånt om opbremsningen i den globale økonomi og vokser eksplosivt verden over. Her i Europa er vi i fuld gang med at hale ind på USA.
MediaWatch

Den samlede annonceomsætning på internettet ventes at vokse med 23 pct. til mere end 236 mia. kr. i år, viser en prognose fra analyseinstituttet European Information Technology Observatory (EITO), der er ejet af paraplyorganisationen for den tyske IT-, tele- og new media-branche, Bitkom.

”Markedet for onlineannoncer boomer i 2008 på trods af den økonomiske afmatning på mange områder. Internettet har slået sig fast som et annoncemedie og dets indflydelse stiger sammenlignet med klassisk TV-, radio og printannoncering,” siger EITO-formand Bruno Lamborghini ifølge en pressemeddelelse.

Selvom den finansielle krise kradser voldsomt i USA, er verdens største økonomi fortsat også verdens største, når det kommer til markedsføring på internettet. EITO forudser en vækst på 13 pct. svarende til et samlet onlineforbrug på mere end 101 mia. kr. alene på det amerikanske marked.

Europa vokser 31 pct.
Og nok buldrer man derudaf i Asien, navnlig i Kina, men ingen kan alligevel hamle op med det europæiske marked, hvor virksomhedernes forbrug på onlineplatformen ventes at vokse med næsten en tredjedel til 67,8 mia. kr. i år.

Det gør den europæiske region til den p.t. hurtigst voksende, hvad angår annonceomsætning på internettet.

Hvor online altså trodser krisen med en nærmest eksplosiv vækst, ventes verdens virksomheder over en bred kam ”kun” at øge deres forbrug på TV-reklamer med 8 pct.

Internettet puster dog langt fra TV i nakken, når man kigger på kroner og øre.

Holder prognosen stik, kan internettet trods en rekordstor annonceomsætning på 236 mia. kr. i 2008 endnu kigge langt efter en samlet TV-omsætning på knap 1.036 mia. kr., altså mere end 1 billion danske kroner.

Se både historiske tal og prognosen i figuren til højre eller her – vær blot opmærksom på, at de opgivne beløb er i euro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også