Dansk YouTube er en mulighed

Det er sandsynligt, at YouTube en dag findes i en dansk version - og at YouTube på sigt skaber flere undersites f.eks. med en sportskanal.
Per Fanefjord Laursen

YouTube er et fænomen, der går sin sejrgang over verden. Som led i produktudviklingen opretter man lokale versioner af sitet. Det er nu sket på 19 markeder, men ikke i Danmark. YouTube har dog et lokal dansk salgskontor med Google.

"Selv om YouTube fungerer godt for danskerne på engelsk, så øger det brugervenligheden, at folk får deres eget sprog, og det fremmer villigheden til at oploade eget indhold, til eksempel danske videoer," siger Benjamin Faes, direktør for YouTube Europe, til MediaWatch.

"Vi har ikke konkrete planer om en lokal dansk version, men det er da en mulighed. Det er også en fordel, at man tagger sine videoer med sit eget sprog, for så bliver ens search mere præcis," siger han.

Attraktivt indhold
Benjamin Faes understreger, at YouTube næppe vil falde for fristelsen til at producere eget indhold, men blive i rollen som den, der skaber platformen for at distribuere andres indhold.

"Nej, det er ikke vores opgave i en overskuelige fremtid, men jeg har også lært, at man aldrig skal sig aldrig."

YouTube indgår i stigende omfang aftaler med medieselskaber og rettighedsindehavere, hvor man lægger attraktivt film og tv-indhold tilgængeligt på sitet og deler annonceindtægterne herfra.

YouTube sportskanal
Han oplyser, at YouTube har med i sine overvejelser, at man kan knobskyde med flere sites. Sker det, bliver det med en vertikal strategi, således, at der f.eks. kunne oprettes et YouTube Sport.

YouTube placerer som udgangspunkt kun annoncer i professionelt materiale. Det vil sige videoer, der er optaget af tv-selskaber eller semi-professionelle produktioner.

De mest populære annoncer er ifølge den seneste research ’overlays’, dvs. bannere, der popper op i bunden af en video, som YouTube-salget læner sig op af. Der er langt mindre sandsynlighed for, at seerne springer reklamen over, og erindringen er 10-15 bedre end med banner.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også