Finansvirksomheder slår bak på nettet

Markedet for onlineannoncering buldrer fortsat derudaf, men tilbagegang i den hårdtprøvede finansielle sektor sætter det ellers fremadstormende marked i bakgear.
Zandra Damsgaard
Markedet for onlineannoncering buldrer fortsat derudaf, men tilbagegang i den hårdtprøvede finansielle sektor sætter det ellers fremadstormende marked i bakgear.

Det er ikke sjovt at være en finansiel virksomhed i øjeblikket, slet ikke i USA, hvor finanskrisen i øjeblikket lukker virksomheder på stribe og tvinger højere instanser til at pumpe milliarder af dollars ud i det skrantende finansmarked i et forsøg på at holde en hånd under økonomien.

Krisen kan nu også mærkes på annoncebudgetterne 'over there', hvor netop den finansielle sektor er skyld i et generelt tilbageslag på det ellers ukuelige annoncemarked på internettet - et annoncemarked, som finansvirksomhederne er store aktører på.

Amerikanske finansvirksomhederne har således alene i den første halvdel af 2008 brugt en god fjerdedel mindre på onlineannoncering end året før, viser en analyse fra research- og analysevirksomheden Nielsen.

Hvor finansvirksomhederne i den første halvdel af 2007 samlet postede anslået 1,5 mia. dollars i onlineannoncer, beløb udgiften i den første halvdel af 2008 sig til i sammenligning beskedne 1,1 mia. dollars.

Og det er nok til at sætte en stopper for en positiv udvikling inden for andre brancher.

Trækker gennemsnittet ned
Med den tilbagegang trækker finansbranchen håndbremsen for et marked i stadig udvikling og hiver gennemsnittet med sig. Over en bred kam brugte de amerikanske virksomheder i årets første halvdel således 6 pct. mindre på at annoncere på internettet.

"Årets tidlige tilbagegang i udgifterne til imagebaserede onlineannoncer reflekterer makrobevægelserne i den overordnede økonomi, navnlig i den finansielle industri," siger medieanalysechef John Gibs i en meddelelse fra Nielsen Online.

Mens finansvirksomhederne trækker kraftigt i nedadgående retning, har en række andre brancher imidlertid ikke tøvet med at smide annoncekroner på internettet.

Især inden for underholdning, biler og forbrugsgoder viser Nielsen-undersøgelsen decideret fremgang, så selv om krisen utvivlsomt trykker, har den tilsyneladende endnu ikke fået helt has på markedsføringsbudgetterne.

Regner man udgifterne til alle internetaktiviteter - det vil sige også søgning, tekstannoncer og video - med, kan markedet for onlineannoncering endda fremvise en vækst på 11 pct. i årets første halvdel, rapporterer Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også