FDIM baner vej for annoncering på web-tv

Nye standarder og best practise for web-tv annoncering skal være klar inden jul.

Det sidste års kraftige vækst på web-tv området har medført en opblomstring af et nyt annoncemarked: reklamer der vises i forbindelse med web-tv klip.
Per Fanefjord Lausen

Nye standarder og best practise for web-tv annoncering skal være klar inden jul.

Det sidste års kraftige vækst på web-tv området har medført en opblomstring af et nyt annoncemarked: reklamer der vises i forbindelse med web-tv klip.

Indtil nu har der imidlertid ikke været nogen standarder for reklamer. Annoncører og bureauer har derfor ikke haft nogen rettesnor at udvikle efter, når reklamefilm, overlays og særlige bannere skulle bruges på web-tv. Ligesom medierne ikke har haft nogen faste
holdepunkter for hvad man kan kræve af reklamematerialet.

FDIM har derfor taget initiativ til at der etableres standarder for placering, varighed og
tekniske specifikationer m.m. for web-tv reklamer samt et "best practise" dokument til medier.

Oplægget er udarbejdet af en arbejdsgruppe under FDIM og er sendt i høring. Med deadline den 1. oktober.

Skal fremme gennembrud
FDIM har i flere år anbefalet standarder på bannerannonceområdet, og derfor er det naturligt, at man også kommer med anbefalinger for formater på web-tv.

"Det er jo helt åbenbart et område i stor vækst, hvor der i dag ikke er nogen faste rammer for længden af indslag, hvornår de vises og hvilke tekniske formater de leveres i," siger Jon Lund, direktør for FDIM.

Målet er, at det kan fremme et gennembrud for web tv annoncer. Det vil gøre det nemmere for både annoncører, kreative bureauer og medierne, at der er standarder.

Efter den 1. oktober vurderer FDIM den feedback, som medlemmerne er kommet med, og indarbejder den i de endelige standarder, som derefter offentliggøres. Timingen afhænger af de høringssvar der kommer - og hvilken karakter de har.

"Timingen kommer an på udfaldet af høringsrunden, men jeg kan ikke forestille mig, at det trækker ud til efter jul. Og jeg håber at det kan ske før!" siger Jon Lund.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også