Uenighed om mobilens rolle som medie

Bliver det små billige laptops, der vinder som platform for mobilt medieforbrug, eller bliver det mobiltelefonen? Aktører og eksperter er uenige.
Per Fanefjord Laursen

Bliver det små billige laptops, der vinder som platform for mobilt medieforbrug, eller bliver det mobiltelefonen? Aktører og eksperter er uenige.

Medie- og teleanalytiker John Strand har tidligere udtalt, at mediebranchen er på vildspor, når den taler om mobilen som den næste medieplatform.

"Det er for tidligt i mobilens udviklingsforløb at tale om mobilen som en separat medieplatform.
I dag er den et medie "rundt om" de eksisterende medieaktiviteter," siger John Strand, Strand Consult.

"Mobilt bredbånd bliver et chok for den etablerede mediebranche med konsekvenser, der er
langt større end f.eks. Nyhedsavisens entre og exit, som alle taler om."

Langt de fleste pc'ere der kommer i handlen det kommende år, har indbygget 3G modem og skal have et SIM kort, så er man på. Det gælder også mini pc'ere til blot 3000 kroner.

John Strand henleder opmærksomheden på, at en tæt på ½ mio mennesker i Danmark til foråret vil have adgang til trådløst bredbånd på deres bærbare pc via mobilt bredbånd. Om 14-15 måneder er det op imod 600.000 mennesker.

Medieindhold er salgsincitament for telefonselskabet
3 er det mobilselskab, der tydeligst har profileret sig med en medierolle. Man tilbyder ganske meget medieindhold til kunderne, herunder mobildesignede nyheder fra Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og bold.dk. Der udbydes også 27 tv-kanaler til mobilen.

Kommunikationschef Stine Green Paulsen, 3:

"Vi tilbyder medieindhold som et supplement og et incitament til, at folk tegner abonnement hos os. Men vi tjener penge isoleret på at udbyde medieindhold," siger hun.

3 oplyser ikke tal for økonomi eller forbrug overhovedet.

"Vi er helt enige med John Strand i, at mobilt bredbånd bliver en væsentlig faktor for mediedistribution. Vi udbyder det selv."

3 tror dog ikke på Strands tese om, at medieforbrug via mobilt bredbånd på små laptops om nogle år vil udkonkurrere andre mobile muligheder.

"Der er en rolle for mobilen som medieplatform. Selv den mindste, handy lapttop bliver hjemme, når man skal i byen - mens telefonen altid er i lommen," minder hun om.

Producer indhold til alle apparater
Mobile Manager Jan Hofmann, TV 2 Net, er grundlæggende enig med John Strands fortolkning af mobilt mediebrug, men er knap så skråsikker sin mere tekniske analyse:

"Jeg fristes til at sige, at det eneste vi med sikkerhed ved er, at fremtiden vil byde på en hav af forskellige devices med flere forskellige browsere, med flere forskellige skærmstørrelser, på flere forskellige teknologier end dem, vi kender i dag. Derfor er det særdeles vigtigt, når man producerer indhold, at man ikke binder sig til en Internet Explorer i 1280*1024. Indhold skal produceres, så det fungerer uafhængigt og usynligt for brugeren i versioner, der er baseret på kundens teknologi."

Der er mange sten på vejen, som skal fjernes. Jan Hofmann nævner:

1.)  Internettet og mobiltelefonen skal af rettighedshavere betragtes som ligestillede i forhold til eksempelvis tv.
2.) Materialet skal ikke DRM beskyttes jvf. kontraktuelle forpligtelser.
3.)Mobilselskaberne skal tage ved lære af Internet-verdenen og introducere spiselige flatrateabonnementer.
4.) Roaming omkostningerne ved brug af data skal begrænses.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også