Giganters internetkrig bekymrer annoncører

Fokus på beskyttelsen af private internetbrugeres oplysninger øges med Google og Microsofts krig på alle fronter, og det får annoncører til at frygte for internettets store annoncepotentiale.Det skriver den amerikanske markedsføringsportal AdWeek. Microsoft har for nyligt sikkerhedsopdateret sin dominerende internetbrowser Internet Explorer, og i sidste uge lancerede konkurrenten Google så sin nye af slagsen under navnet Chrome. Det i sig selv er der ikke noget odiøst i.
Zandra Damsgaard

Fokus på beskyttelsen af private internetbrugeres oplysninger øges med Google og Microsofts krig på alle fronter, og det får annoncører til at frygte for internettets store annoncepotentiale.

Det skriver den amerikanske markedsføringsportal AdWeek.

Microsoft har for nyligt sikkerhedsopdateret sin dominerende internetbrowser Internet Explorer, og i sidste uge lancerede konkurrenten Google så sin nye af slagsen under navnet Chrome. Det i sig selv er der ikke noget odiøst i.

Det interessante er derimod, at begge browsere har indbygget muligheden for populært sagt at gå på internettet uden at blive kigget over skulderen. Vælger man det private alternativ, bliver enhver form for cookies automatisk blokeret.

Internet uden sladrehanke
Og det er det, der giver en række annoncører rynker i panden. Uden cookies mister de nemlig muligheden for at målrette eksempelvis bannerreklamer, hvilket vil være et hårdt slag i lyset af, at selv samme er et annoncemarked i eksplosiv udvikling.

For selv om internetbrugere i lang tid manuelt har kunnet blokere cookies, er det en besværlig og uendelig proces. Med de nye løsninger fra de to giganter vil brugerne kunne få en langt større grad af kontrol over, hvad der lagres på computeren, og ikke mindst muligheden for at vælge det fra.

Kampen om at tiltrække brugere ved at tilbyde dem internet uden indbyggede 'sladrehanke' kan på den måde komme til at ramme annoncørerne på pengepungen. Matt Wise, der er topchef i annoncenetværket Q Interactive, slutter sig til koret af bekymrede annoncører:

"Vi har det fint med, at man sikrer sig forbrugernes opmærksomhed omkring, hvad der sker. Men hvis forbrugerne konstant får advarsler om data, der videregives til tredjepart, begynder de måske automatisk at slå ting fra. Det kan skade en masse virksomheder, som tilbyder gode services," siger han ifølge AdWeek.

Ikke kun en ulempe
Fremtidsscenariet kan meget vel være en situation, hvor tjenesterne er gratis for brugere, der tillader cookies og dermed en grad af overvågning, mens man kommer til at betale for at være anonym. Det sætter Google og Microsoft i en gunstig position, idet de kommer til at ligge inde med en stor mængde data, som vil være guld værd for annoncører at få fat i.

Det er dog ikke alle, der tror, at udviklingen vil komme til at skade annoncørerne:

"Jeg tror ikke på, at den gennemsnitlige bruger komme til at gøre brug af noget af det der. Jeg er forvisset om, at jeg kommer til at få tilstrækkelig data om folk," fortæller således en amerikansk marketingchef.

Øget brugerkontrol behøver da heller ikke udelukkende at være til ulempe for internetannoncørerne, siger direktøren for en dataudvekslingsvirksomhed til AdWeek. Han mener, at mere kontrol i brugernes hænder vil lægge en dæmper på krav om egentlige stramninger i lovgivningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også