Peytz: Aller behøver ikke Jubii

Hvis Aller køber Jubii kan de skyde genvej til en bedre position på nettet, men Aller kan sagtens  selv, mener Christian Peytz, formand for FDIM.
Tine Brødegaard Hansen

Hvis Aller køber Jubii kan de skyde genvej til en bedre position på nettet, men Aller kan sagtens  selv, mener Christian Peytz, formand for FDIM.

Jubii er sat til salg af Lycos Europe - angiveligt efter pres fra selskabets største enkeltaktionær, LE Holding, der er et datterselskab af det spanske Telefonica.

Investeringsbanken Dresdner Kleinwort har fået mandat til at sælge divisionen. Prisen anslås til ca. 200. mio. kr., og Aller ses som en mulig køber, skriver Børsen.

Aller-køb kunne være oplagt
Formand for FDIM, Christian Peytz, ser både argumenter for og imod Allers eventuelle køb af Jubii A/S. På positivlisten tæller blandt andet genvejen til en større position på det digitale område, mener Christian Peytz.

"Aller valgte at købe det svenske portalselskab Spray af Lycos Europe, set i lyset af det, er det oplagt også at købe Lycos aktivitet i Danmark. På den anden side har Jubii ikke den samme markedsposition som for ti år siden, selvom det stadig har en god position og kompetencer med at lave internetmedier, hvilket Aller hidtil ikke har haft for mange af," siger Christian Peytz.

Aller ér i gang
Ifølge Aller-direktør Pål Thore Krosby, er second mover strategien på nettet helt bevidst. Den udmelding har han tidligere givet til Business.dk.

Men det bliver der snart lavet om på. Bureauet In2media er i samarbejde med Allers redaktionelle stab ved at være klar med en total relancering af alle de danske magasin- og ugeblads-sitesfor Allers magsiner.

Af samme årsag, er Christian Peytz ikke overbevist om, at Aller har brug for Jubii.

"Aller har mange medier og en god gennemslagskraft på det danske marked med omkring 2,5 mio. kontakter med danskerne via deres udgivelser. Hvis de satser helhjertet på nettet, behøver de ikke Jubii. Mit gæt er, at de lige nu sidder og regner på om et køb ville kunne betale sig eller ej."

Alle holder øje
Adm. direktør i Mediacom, Ulrik Thagesen, tror, at mange medievirksomehder vil kigge på Jubii med mulighedernes øjne:

"Såfremt Jubii er til salg, så tror jeg, at alle store danske medievirksomheder, der overvejer at transfomere sig på det digitale område, vil holde øje med om Jubii kan passe ind i deres portefølje-tankegang."

Adm. direktør for Aller, Pål Thore Krosby, ønsker ikke at kommentere Jubii-sagen.

Koncernchef i Egmont, Steffen Kragh, siger:

"Egmont følger naturligvis altid nøje med i, hvad der byder sig af investeringsmuligheder i medieindustrien. Vi har ingen kommentarer om den konkrete sag."

MediaWatch har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Jubii-direktør Peter Post Lundsgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også