Joost vil tiltrække flere zappere

Digital-tv topmøde: Joost vil overføre seeradfærd fra traditionelt tv til online tv ved hjælp af Facebook-mekanismer.
Per Fanefjord Laursen

Joost-projektet har efter 1½ år i luften gjort sig en række erfaringer. Én af de ændringer, Joost har udset sig nu, er en ny strategi, der skal øge seningen, som man finder er utilfredsstillende i forhold til den enorme interesse, tv-mediet nyder på sin oprindelige platform.

Det oplyser Henrik Werdelin under et visit i København på Digital-tv Konferencen.

"En lille del af tv-seningen er bevist valg af programmer, mens en stor del er ubevidst zapning. Hvordan kan vi flytte zapper-adfæren over på nettet? Kan vi det, kan vi få mere sening af online tv," siger Henrik Werdelin, der understreger at Joost ikke er beslægtet med sites som YouTube.

Joost-holdet, med Janus Friis, Niklas Zennström og Henrik Werdelin, konstaterer, at al slags online-tv - i alle dens afskygninger - ikke rigtig tiltrækker den ønskede sening, sammenlignet med almindelig tv, heller ikke Joost.

De kan konstatere, at folk ser over fem timers tv i USA om dagen og 2½ time i Danmark, men folk kan kun huske enkelte programtitler. Alligevel bruger de timevis på at zappe rundt på tv, uden at de tilsyneladende bevist vælger det.

Inspiration fra Facebook

Joost vil nu stimulere seningen ved at udnytte en af nettets stærkeste mekanismer, der kendes fra sociale sites.

"Facebook og andre sites drives frem af 'Social Triggers', altså funktioner, der skaber handling blandt brugerne. De sociale sites lever af adfærdsskabende indhold og funktioner. Man modtager en hilsen fra ven, som sætter mere aktivitet i gang," siger han.

Joost vil indføre beslægtede funktioner, så brugeren kan tippe deres kontakter via mail eller via de sociale universer, de er med i, og dermed drive mere sening på Joost.

"Det værktøj tror vi er vejen til at blande tv og nettet og øge seningen online."

Resten af Joosts udviklingsplaner er hemmelige for det danske marked. I dag, torsdag og de næste dage, modtager en række store amerikanske aviser solohistorier om Joosts planer for en kommende produktudvikling, erfarer Mediawatch. De vil efterfølgende kaste en række artikler af sig, som vil blive trykt i næste uge, bl.a. i New York Times.

Først senere bliver de danske medier klogere på detaljerne.

Joost satser fortsat udelukkende på reklamefinansiering og tilbyder ca. 35.000 programmer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også