Facebooks nøgle til succes fundet

Facebooks design minder om finanssektoren og er nemt at bruge, det viser ny analysemodel, der måler sociale online-fællesskabers succes-faktorer.
MediaWatch

Facebooks design minder om finanssektoren og er nemt at bruge, det viser ny analysemodel, der måler sociale online-fællesskabers succes-faktorer.

Facebooks popularitet er eksploderet og sitet har nu 700.000 danske profiler. Sociale online-fællesskaber er i det hele taget et område i vækst, og nu har to forskere fra IT-Universitetet og Center for Designforskning, Lisbeth Klastrup og Ida Engholm, udviklet en analysemodel, der, i første omgang, forklarer Facebooks succes. Det skriver Videnskab.dk.

Undersøgelsen går på, hvad der får brugerne til at opleve et site som professionelt og attraktivt. I den forbindelse er Facebook interessant fordi det både appllerer til unge og ældre. Især de voksne førstegangsbrugere af sociale netværk er også hoppet med på Facebook-bølgen.

"Vores vurdering er, at det i høj grad skyldes Facebooks visuelle udtryk, dets design og layout er meget diskret i form og farver, og det kan den voksne generation godt lide. Det diskrete udtryk leder tankerne hen på finanssektoren og på bankverdenen, og det signalerer seriøsitet og troværdighed," siger Lisbeth Klastrup til Videnskab.dk og tilføjer, at Facebook samtidig er nemmere at bruge end eksempelvis MySpace og derfor tiltrækker uøvede it-brugere.

Det er ikke første gang, at forskere har udviklet en analysemodel der skal vurdere kvaliteten af sociale online-fællesskaber. Men hvor tidligere modeller har haft fokus på indhold, tjenester og applikationer inddrager Klastrup og Engholm også faktorer som design, layout og brugervenlighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også