MediaWatch

Facebooks nøgle til succes fundet

Facebooks design minder om finanssektoren og er nemt at bruge, det viser ny analysemodel, der måler sociale online-fællesskabers succes-faktorer.

Facebooks design minder om finanssektoren og er nemt at bruge, det viser ny analysemodel, der måler sociale online-fællesskabers succes-faktorer.

Facebooks popularitet er eksploderet og sitet har nu 700.000 danske profiler. Sociale online-fællesskaber er i det hele taget et område i vækst, og nu har to forskere fra IT-Universitetet og Center for Designforskning, Lisbeth Klastrup og Ida Engholm, udviklet en analysemodel, der, i første omgang, forklarer Facebooks succes. Det skriver Videnskab.dk.

Undersøgelsen går på, hvad der får brugerne til at opleve et site som professionelt og attraktivt. I den forbindelse er Facebook interessant fordi det både appllerer til unge og ældre. Især de voksne førstegangsbrugere af sociale netværk er også hoppet med på Facebook-bølgen.

"Vores vurdering er, at det i høj grad skyldes Facebooks visuelle udtryk, dets design og layout er meget diskret i form og farver, og det kan den voksne generation godt lide. Det diskrete udtryk leder tankerne hen på finanssektoren og på bankverdenen, og det signalerer seriøsitet og troværdighed," siger Lisbeth Klastrup til Videnskab.dk og tilføjer, at Facebook samtidig er nemmere at bruge end eksempelvis MySpace og derfor tiltrækker uøvede it-brugere.

Det er ikke første gang, at forskere har udviklet en analysemodel der skal vurdere kvaliteten af sociale online-fællesskaber. Men hvor tidligere modeller har haft fokus på indhold, tjenester og applikationer inddrager Klastrup og Engholm også faktorer som design, layout og brugervenlighed.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs