Se og Hør opruster online

Bedre sent end aldrig: Se og Hør opruster nu med en selvstændig online redaktion for at udnytte bladets hjemmebanefordel på gossip området.
Per Fanefjord Laursen
Bedre sent end aldrig: Se og Hør opruster nu med en selvstændig online redaktion for at udnytte bladets hjemmebanefordel på gossip området.

Se og hør har rent ud sagt hængt på bagsmækken af online-udviklingen. Mens flertallet af trykte medier, af nød og af lyst, flytter fokus og ressourcer over til online, har Se og hør fastholdt en yderst afdæmpet internet-tilstedeværelse gennem årene, hvor der blev opdateret én gang om ugen - torsdag.

"Det var ikke imponerende," erkender chefredaktør Henrik Qvortrup.

Se og hørs trafik har alligevel vippet på 180-200.000 brugere siden efteråret 2007, og i seneste måling fra FDIM var brugertallet 183.000, hvilket rækker til en 46. plads. Hele Aller A/S tiltrækker kun 715.000 brugere fra samtlige online-udgivelser.

Set i lyset af Se og hørs gennemslagskraft og stofområdets tiltrækningskraft, er 183.000 stadig meget lidt.

For nylig har man gennemført et facelift på sitet, som bragte det op på et acceptabelt niveau med flere historier, videoklip og en mere løbende opdatering.

"Selv det kunne mærkes på trafikken," siger chefredaktøren. De nyeste interne data, der er landet på Henrik Qvortrups bord, viser vækst, og det har vakt en erkendelse af at der er et potentiale i sladderstof online; opmuntret af at alle andre medier opruster på området og får masser af trafik ud af det.

Selv Microsoft og Tv2.dk dyrker gossip, og ganske meget gossip indhold er bygget på Se og hørs kilder.

"Vi kan godt få øje på et potentiale for mere trafik og indtægter," siger Henrik Qvortrup.

"Derfor har vi nu oprettet en egentlig selvstændig enhed - også økonomisk - med syv personer, der sikrer den nødvendige dynamik og opdaterer sitet 24 timer i døgnet."

Hvad er potentialet for Se og Hørs placering, set i lyset af at I er på hjemmebane og kan levere den rene vare? Taler vi om en plads i top ti?

"Der er et potentiale til en helt anden højere placering på FDIMs liste, men jeg vil ikke give et tal."

Kan sitet blive en finansiel bidragsyder?

"Vi har en meget god forretning i bladet, og online vil forblive et supplement," siger han.

Se og hør er ikke tvunget til at udvide online, i samme grad som dagbladene er.

"Men selvfølgelig skal vi under alle omstændigheder have en rimelig tilstedeværelse på nettet, også som marketingplatform for bladet."

Kan online-enheden oven i købet blive en selvstændig fornuftig forretning?

"Næppe i år."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også