DRs børnesite Oline vinder Prix de Jeunesse

På den internationale branchefestival Prix de Jeunesse blev DRs Oline-site kåret som vinder i konkurrence med engelsksprogede sites.
Tine Brødegaard Hansen

På den internationale branchefestival Prix de Jeunesse blev DRs Oline-site kåret som vinder i konkurrence med engelsksprogede sites.

I alt 16 sites kandiderede til at deltage i afstemningen blandt de 400 inviterede fagfolk fra 52 forskellige lande, kun tre blev udvalgt og vinderen af dem var dr.dk/oline.

Det skete i konkurrence med det amerikanske børnesite Wordgirl og det canadiske site Are we there yet, oplyser B&U-chef Rikke Lauridsen, der udtrykker stor glæde over prisen.

Idet afstemningen ikke foregik via en jury, men direkte blandt deltagerne på festivalen, blev der ikke givet en formel begrundelse for prisen, men Rikke Lauridsen har et bud:

"Da vores webredaktør (Frederik Michael Hansen, red.) præsenterede sitet lagde han vægt på, at vi på Oline lukker børnene ind i et sikkert univers i et helt browservindue, hvor man ikke kan klikke videre til andre sites, det er en kæmpesikkerhed at give børnene og deres forældre."

Derudover gik festivalsnakken også på, at Oline har formået at holde fokus på førskole-målgruppen fra 3-6 år. På de øvrige sites er der meget tekst, selvom de færreste 3-6 årige kan læse. Oline derimod er bygget op om visuel formidling.

Webredaktør Frederik Michael Jensen fremhæver endvidere i en pressemeddelelse:

"Alt på Oline foregår på dansk, som ingen andre end skandinaver forstår, og det gør os ekstra stolte over prisen, for vi var i konkurrence med engelsksprogede sites. Folk har stemt efter, at vi har været så bevidste om, hvem målgruppen er, og hvad børnene kan rent teknisk. Mange har været glade for lyden og det grafiske univers, og det har været vigtigt, at startsiden, Olines Ø, er sikker og intuitiv at navigere i for børn, der ikke kan læse."

Den øvrige fagdebat vedrørende medietilbuddene til de mindste omhandlede at gøre op med tendensen til at drenge fortsat indtager de fleste hovedroller i tegneserier og film til børn.

"Temaet for dette års festival var drenge og pigeroller, det er ingen nyhed men vi fik præsenteret mange undersøgelser der viser, at drenge er overrepræsenteret i medierne som hovedpersoner og at både piger og drenge fastholdes i typiske kønsroller. Men i Danmark er vi gode til at sætte pigerne i hovedrollen, så andre lande følte sig nok mere ramt," siger Rikke Lauridsen.

Det ugentlige besøgstal, beregnet som et gennemsnit over året, på dr.dk/oline er 75.000.

Dr.dk/oline bliver lavet af webredaktionen i det tidligere B&U i DR, som nu er en del af divisionen DR Jylland. Oline blev i november 2007 kåret som Nordens 'bedste online-underholdning' ved The Sime Awards i Stockholm.

Prix de Jeunesse har været holdt hvert andet år siden 1964, og de interaktive priser er blevet uddelt de seneste otte år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også