Freeway får en ubehagelig konkurrent

Mediedrift skaffer indtægter, ikke kun staffage, til msn.dk, der nu også vil lancere sociale universer for interessegrupper.
Per Fanefjord Laursen

Msn.dk's medieambitioner er ikke kun pynt for at pakke Microsoft produkterne ind i noget interessant.

Der skal tjenes penge på medieindhold og de 1,4 mio. brugere. Det skal en salgsafdeling på 15 personer sørge for.

Mediechef Kasper Tøstesen oplyser, at der rent faktisk er overskud på Microsofts medieaktiviteter i Danmark fra kampagner, der kommer fra mediebureauer og annoncører. Filmselskaberne og underholdningsbranchen generelt er gode kunder.

"Vi kan tjene penge på medieinitiativer næsten med det samme. Vi har lave omkostninger til indhold, fordi vort indhold kommer til os via aftaler og alliancer, der gavner begge parter. Vi producerer indhold selv, men den største volumen kommer igennem partnerskaber."

Msn.dk får nyheder fra Nyhedsbureauet Newspaq, gossipstof fra Starlounge og video fra en række forskellige internationale og lokale producenter og tv-selskaber, heriblandt MTV og National Geographic.

Kasper Tøstesen vil ikke oplyse, hvad hans medieafdeling omsætter for på msn.dk

"Selve online videoforretningen er en langtidsinvestering på et umodent dansk marked, der indenfor det seneste halve år trods alt begynder at give mening, og vi tjener penge på videoannoncer i dag," siger han; med reference til, at aviserne heller ikke rigtig har fået styr på at afsætte deres videobrugere til annoncemarkedet.

'Branded content' ligger til gengæld lige til et højrespark for msn.dk

"Vores medievirksomhed har ikke samme krav til journalistisk integritet, som traditionelle medier har. Vi behøver ikke anlægge den afstand til annoncører som andre. Derfor ser jeg potentiale i, at vi tilbyder meget indhold, der er kædet tæt sammen med en given sponsor." Han er blandt andet inspireret af Carlsberg nye tv-site og store onlinesatsning i forbindelse med EM i fodbold.

Medieambitionerne hos msn.dk rækker betydelig længere, end de takter, der ses i dag. Det gælder også ambitioner indenfor et område, som næppe vil vække jubel hos Freeway.

"Vi har planer om at lancere sociale universer under msn.dk. Ikke flere Facebook-agtige sites, men universer der er drevet af nicheinteresser og emner, snarere end blot sociale værkstøjer," siger han.

Det vil ligge i naturlig forlængelse af Msn.dks indhold at begynde ud med sociale universer, der plejer interesser for underholdning; til eksempel film og musik.

"Jeg ser for mig, at vi mere styrer form og aktiviteter, i forhold de andre sites, og at vi via Microsofts Messenger lader brugerne finde de universer, der interesser dem og lade dem finde hinanden."

Microsoft har1.438.000 brugere på msn.dk. Det er mere end alle Freeway sites, der leverer 1.072.000 brugere, ifølge FDIM's udgiverliste. Hotmail tæller ikke med, men bliver snart målt som selvstændigt univers.

Kasper Tøstesen åbner også op for egenproduceret humor på msn.dk.

"Humor er velegnet til os, fordi det ikke handler om production value, men om indhold."

Også såkaldte 'webisodes' til msn.dk ligger på tegnebrættet hos Kasper Tøstesen.

"Vi diskuterer, hvordan man får omkostningerne for en online dramaserie længere ned. Jeg tror, modellen for os bliver, at tage en idé videre til en storannoncør og skaffe fuld finansiering ad den vej, mod at annoncørerne "ejer" programserien og dets univers," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også