Gratis reklamefinansieret indhold på Sputnik
TV 2s strategi for tv2.dk lyder "video overalt". Der er allerede videotilbud på nyhederne, underholdning, for børn og brugerskabt video på 1234.tv2.dk Men hvordan det skal udmøntes på pioneren TV 2 Sputnik er op til overvejelse. Tanken er fortsat, at TV 2 Sputnik er det VOD univers, hvor man især ser tv-programmer - ikke deciderede videoklip, der fås alle andre steder.
MediaWatch-kilder peger på, at Sputnik.dk synes at være gået i sig selv, både set fra brugernes side og fra TV 2 organisationen internt. Brugerne kom aldrig rigtig, satsningen på Microsoft Medie Center slog fejl, og udviklingen af en Kiss baseret boks, kun til Sputnik, endte i ingenting.
Der er få tilbage på TV 2 af dem, der var med til at udvikle Sputnik: Rune Bech er bestyrelsesformand for Smile Content, der står for indholdsudvikling til en række energiselskaber, Lars Emtekær er content chef i Smile organisationen i Århus. Begge har taget mange erfaringer med sig fra TV 2 Sputnik udviklingen
Hos TV 2 Net, der er den samlede afdeling for TV 2s digitale aktiviteter, har man for længst indset, at der skal ske noget nyt på Sputnik. Tiden løbet fra det oprindelige koncept. Direktør Gregers Wedell-Wedellsborg og medarbejdere er i disse uger i gang med at gentænke Sputniks rolle.
"Vi skal have bedre teknisk kvalitet, mere indhold, nye indholdsgenrer - og mere gratis indhold, der er reklamefinansieret," lyder ambitionerne.
TV 2 Sputnik opererer fortsat med en åben og lukket del. Der er 25.000 abonnenter, der hver betaler 69 kr. månedligt, og kan se det hele. Der er dog flere der benytter de gratis tilbud.
I dag har Sputnik en tv-del, der ejes af TV 2, og en filmdel der ejes af Nordisk Film.
Den aftale kommer også i spil.
"Som led i et generationsskifte på Sputnik, er det naturligt, at også Nordisk Film-aftalen overvejes," siger TV 2 Net direktøren.
Det hører med i billedet, at Nordisk Film snart barsler med projektet www.kino.dk, der også vil rumme Video-On-Demand.
Gregers Wedell-Wedellsborg vil ikke præcisere planerne overfor MediaWatch. Det står dog klart, at reklameindtægter, fra bl.a. Pre-rolls, vil supplere de nuværende abonnementsindtægter.
"Reklameindtægter vil bidrage, men jeg kan ikke offentliggøre vore forventninger til beløbsstørrelser," siger han.