MediaWatch

Myspace: Vi står stærkt i Danmark

Myspace afviser, at man er udmanøvreret af Facebook i Danmark, og udstiller dermed at internetmarkedet ikke helt har fælles valuta.

Myspace afviser, at man er udmanøvreret af Facebook i Danmark, og udstiller dermed at internetmarkedet ikke helt har fælles valuta.

De nye udvidede data fra FDIM, der også måler brugen af udenlandske sites blandt danskerne, viser at Facebook har distanceret Myspace på få måneder. I midten af november 2007 lå Facebook og Myspace og balancerede med omkring 400.000 brugere hver, men i januar 2008 er Facebook skudt op til 556.000, mens Myspace er sunket til 288.000.

Myspaces danske ledelse er uenig i ovenstående konklusioner, som kommer fra FDIMs nye rapport.

Myspace er verdens største sociale netværk med flere end 120 millioner brugere, minder den danske marketingchef, Mikkel Bagger, om:

"Vi er tilfredse med den position, vi har på både det danske og det globale marked. Ifølge comscore, som er de tal, vi anvender, havde Myspace.com 334.000 unikke besøgende i Danmark i februar. Det er en fremgang på 5 procent over de sidste 3 måneder og på 20 procent på et år," siger han og uddyber:

"Da vi vokser måned for måned, kan vi ikke rigtigt genkende FDIMs tal. Heller ikke tallene fra november 2007, hvor vi i følge FDIM havde 400.000 brugere. Ifølge comscore havde vi i november 317.000 unikke besøgende."

De forskellige fortolkninger opstår, fordi der refereres til forskellige data, oplyser Carsten Andreasen fra DR Medieforskning, der også er analysechef i FDIM.

Der er altid forskel, når man sammenligner forskellige analyser. Han har dog mere fidus til FDIMs tal for Myspace og Facebook udviklingen.

"Comscore er udmærket, men det er tal der er beregnet til at give MySpace et verdensoverblik. FDIMs analyse med et panel på 7.000 danskere må være mere validt," siger han

Mikkel Bagger siger videre, at Myspaces aktuelle fokus er indhold, herunder tekst og video. På de 8 måneder, hvor Myspace har været i gang i Danmark, har den primære opgave været at fremhæve indhold med interesse for de danske brugere - og at finde danske samarbejdspartnere.

Myspace har i den relativt korte periode, man har været i landet, bl.a. præsenteret musikbranchens årlige prisshow Danish Music Award. I den forbindelse stiftede man og uddelte MySpace Prisen til et nyt lovende navn. Sitet har i samarbejde med Copenhagen Bombay præsenteret banebrydende dokumentarserie i form af DOXWISE Dagbog. Desuden har Myspace samarbejdsaftaler med Soundvenue og MTV Danmark.

 

 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til delvis genåbning, nye chefredaktører på TV 2 News og Jyllands-Posten, en kommende streamingtjeneste og planer om vækst blandt flere. Få overblik over ugens gang i Mediedanmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs