Videnskab.dk får lunken modtagelse af konkurrent

'Det skal han jo sige', lyder reaktionen fra videnskab.dk's chefredaktør ovenpå Bonnier-kritik
Thomas Bech Hansen
'Det skal han jo sige', lyder reaktionen fra videnskab.dk's chefredaktør ovenpå Bonnier-kritik

I går åbnede videnskab.dk, som er en offentligt finansieret forskningsportal. Portalen støttes økonomisk blandt andet af flere forskningsråd og har fået hjælp med etableringen af DTU, Danmarks Radio og Experimentarium. Formålet er at åbne for viden fra universiteter og forskningsinstitutioner og dække bredt, fra kultur og samfund til teknologi og naturvidenskab.

Umiddelbart melder videnskab.dk sig altså som en seriøs konkurrent til Illustreret Videnskab, nordens største populærvidenskabelige magasin, som også findes online. Ansvarshavende udgiver og viceadministrerende direktør for Bonnier Publications Jens Henneberg er dog ikke umiddelbart bekymret:

"Jeg ser ikke videnskab.dk som nogen særlig stor konkurrent til Illustreret Videnskab. Det er klart, at de har en fordel som vi ikke har, på grund af de penge, de har i ryggen, men efter at have set sitet kan jeg ikke forstille mig noget særligt modspil. Det er pænt og nydeligt, men der mangler journalistisk bid."

Videnskab.dk's chefredaktør Vibeke Hjortlund tager kritikken med ro.
"Det skal han jo sige, det må han om. Men nu er vi der, og det er fint med konkurrence, det må Illustreret Videnskab også synes. Vi mener, at vi har rigtigt meget at byde på, og så har vi noget Illustreret Videnskab ikke har, nemlig fokus på danske forskere. Jeg tror, at mange danske medier vil bruge os som kilde, ligesom tilfældet har været i Norge med vores forbillede forskning.no."

Videnskab.dk udspringer af en tænketank nedsat af videnskabsminister Helge Sander og sitet vil i første omgang modtage to millioner kroner hvert år de første tre år gennem en finanslovbevilling.

"Det er fair nok, at man har valgt at skyde penge i projektet, det har jeg ingen problemer med. Den slags initiativer kan være med til at give vækst i samfundet, og det er kun positivt. Jeg tror bare ikke, de har tænkt længe nok over konceptet. På mig virker det som om, at de ikke har tænkt særlig meget på at levere stoffet på modtagernes præmisser", siger Jens Henneberg.

"Indtil støtten ophører skal vi forretningsudvikle helt vildt meget, så vi er klar til at stå på egne ben. Vi synes, vi har fået en god modtagelse, og vi regner med at komme til at rykke rigtig meget", siger Vibeke Hjortlund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også