Medier skal søge ekstern ekspertise til spiludvikling

Spil vil få stigende betydning som medieindhold, men kræver eksperter udefra og flere støtteordninger.
Tine Brødegaard Hansen

Spil vil få stigende betydning som medieindhold, men kræver eksperter udefra og flere støtteordninger.

"Når Producentforeningen organiserer spilvirksomheder, er det fordi vores medlemmer mener, at det er indlysende. Vi vil ikke gøre som Nordisk Film i 30erne, der benægtede at talefilm ville få en fremtid. Selvom forretningsmodellerne er forskellige, nærmer tv, film og spilvirksomheder sig hinanden," siger Klaus Hansen, sekretariatschef for Producentforeningen og tilføjer:

"Vi ser en branche i kraftig vækst op til 40 procent over de næste par år, men også en meget ung branche, som kæmper for at få nogle rammebetingelser så potentialet kan udnyttes."

Han roser kulturminister Brian Mikkelsen for at "to små initiativer", der er et skridt i den rigtige retning, men langt fra nok. Heriblandt at den danske uddannelse i computerspil DADIU (Dansk akademi for digital interaktiv underholdning) er blevet gjort permanent. Det andet initiativ er, at der i forbindelse med sidste medieforlig er oprettet en pulje på ca. 12 mio. kr., som støtter udviklingen af computerspil til børn.

"Mediekonferencen DNA var en øjenåbner for os, fordi de traditionelle medier kæmper med at fastholde de yngre segmenter, hvor spil har en åbenlys appel, der gør dem interessante for de unge og det er vi begyndt at tænke ind i vores forretningsudvikling. Vi har ikke proaktivt opsøgt mediehuse om ideen, men vi vil gerne i dialog med dem," siger Mikkel Lucas Overby, commercial director i Serious Games Interactive.

Han var indbudt som taler på mediekonferencen DNA, hvor en af de nye vinkler på nyhedsmediernes udfordringer i en digital tidsalder, var at inddrage udviklere af serious games, eller læringsspil, der engagerer brugeren i et nyheds- eller samfundsrelevant univers.

Mikkel Lucas Overby erkender at mediehuse kan udvikle deres egne spil men er skeptisk over for, hvad han hidtil har set blive produceret af traditionelle mediehuse.

"De færreste folk uden for branchen har tilstrækkelig forståelse af spilmekanikken, meget af det der bliver lavet er uinteressant eller uengagerende. Det skaber en risiko for at brugeren får dårlige spiloplevelser, hvilket er uhensigtsmæssigt for såvel mediehusene som spilbranchen."

I stedet opfordrer han til at benytte sig af spil-eksperternes viden om, hvilke dynamikker, der gør spillet interessant, så indholdet ikke blot lægges ind i en quizskabelon.

"Jeg fornemmer at mange tror, at det koster 100 mio. samt flere år at udvikle et engagerende 3D computerspil. Vi har udviklet spil på ned til 4-6 måneder. Det kan vi godt korte yderligere ned. Day to day rapportering af nyheder i et spil er selvfølgelig en stor udfordring, hvilket vil kræve et dedikeret team, der arbejder på det."

Forretningsmodellen bag at udbyde læringsspil i kortere eller længere versioner til indholdsproducenter, som for eksempel netaviser, ligger ikke klar. Blandt de scenarier Mikkel Lucas Overby forestiller sig er, at anvendelsen af spillet er gratis for alle brugere eller forbeholdt abonnenter mens mediet betaler spilselskabet, at spillet er reklamefinansieret eller at brugeren betaler for at spillet eller for ekstra features i spillet.

"Udviklingsbudgetterne er relativt høje, men det afhænger af hvem vil man servicere og hvordan. Til nyhedsmedier er det en mulighed at bruge mindre dyr og mindre avanceret teknologi. Flere nyhedsmedier laver korte spil, og har links til gratis spil, men det er en anden boldgade, end det vi beskæftiger os med. Typisk er det meget simple spil til et bredt publikum" siger Mikkel Lucas Overby og uddyber konceptet bag Serious Games Interactive:

"Konceptet er, at vi integrerer spil og læring. Vi kommer ud af spilverdenen men har stærkt fokus på læring. Spilindustrien er mest kendt for 'first person shooter-spil' til teenagedrenge og forvoksede teenagedrenge, men en amerikansk undersøgelse viser, at den gennemsnitlige spiller er 33 år, og at 38 pct. af dem er kvinder. Så brugerne er en forskelligartet skare."

Forretningen bag Serious Games Interactive er todelt fortæller Mikkel Lucas Overby.
"I den ene del laver vi vores egne flagskibs produktioner herunder Global Conflicts, hvor Global Conflicts: Palestine er på markedet nu og Global Conflicts: Latin America kommer til september i år. Disse sælger vi gennem både uddannelsesforlag og spilforlag i udlandet mens vi i Danmark sælger direkte til slutbrugeren.

Den anden del af vores forretning koncentrerer sig om at lave spil til forskellige kunder som kan inkludere NGO'er, museer og kommercielle virksomheder. Flere virksomheder bruger i dag spil til at uddanne kunder om komplekse produkter for at styrke deres brand, eller introducere nye medarbejdere via HR-spil. Generel Motors har eksempelvis et kundespil, hvor brugeren styrer energiforsyningen i en by og derved bliver mere bevidst forbruger.

Udover at være en profitskabende virksomhed, er Serious Games Interactives agenda også at gøre opmærksom på globale konflikter som konflikten i Mellemøsten samt emner som immigration og forurening i Latinamerika. Baggrunden for valg af emne er, at det skal være komplekst nok til at kunne opbygge et spil omkring og konflikten skal også kunne huskes om et år. Derfor er historiske spil om eksempelvis dele af Danmarkshistorien eller den kolde krig en oplagt idé for Serious Games Interactive.

Mikkel Lucas Overby oplyser, at selskabet om et par uger forventer at kunne offentliggøre et nyt samarbejde med et dansk forlag om salg og distribution af læringsspillene.

Virksomhedens fokus er lige nu på egne produktioner, men invitationen er åben til medievirksomheder.

Udover at fremme den type samarbejder, arbejder Producentforeningen på udviklingen af et stort center for computerspil: Det interaktive hus, der skal fremme iværksættervirksomheder, der er også brug for styrkelse af spiluddannelserne, adgangen til arbejdskraft fra ind- og udland samt rådgivning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også