Tre gange så mange medier med nyheder

Antallet af danske medier er næsten tredoblet siden 1995, viser en opgørelse, som Ugebrevet A4 har udført.
MediaWatch
Antallet af danske medier er næsten tredoblet siden 1995, viser en opgørelse, som Ugebrevet A4 har udført.

Ikke overraskende er det internettet, der driver væksten, men gamle medier er også med.

Antallet af danske online nyhedsmedier er vokset fra fem til 55 mellem 1995 og 2008.

Dagbladene er ikke mere kriseramte, end at antallet af publikationer er øget fra 40 til 76, mens radio- og tv-stationer med nyheder er tredoblet til 15.

Ugebrevet har hentet data fra FDIM, Radio og tv-håndbogen og DDF.

A4 beskriver videre, at de politiske partier har behov for mange flere kommunikationsmedarbejdere, fordi mediebilledets vokseværk på relativ få år har fragmenteret forbruget og dermed den politiske kommunikation.

Det øgede antal medier giver flere muligheder for, at politikerne kan komme ud til vælgerne og til at målrette budskaberne. Det har også sat reaktionshastigheden på sager dramatisk op. Omvendt kræver mange medier at blive fodret med stof, og flere kritiske medier betyder, at sager får en længere og uforudsigelig levetid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også