DRs musiksalg kritiseres

Pressejurist Oluf Jørgensen kalder det "stærkt betænkeligt," at DR netradio linker direkte til kommercielle onlinebutikker.
MediaWatch

Pressejurist Oluf Jørgensen kalder det "stærkt betænkeligt," at DR netradio linker direkte til kommercielle onlinebutikker. Brugerne kan på DR's hjemmeside klikke på et ikon, hvor der står 'køb', hvorefter de bliver præsenteret for en række online-musikbutikker, der sælger det nummer, som DR spiller.

"Ifølge radio- og fjernsynsloven må DR ikke reklamere. Og det her er reklame i form af tilskyndelse til køb," fastslår Oluf Jørgensen, pressejurist på Danmarks Journalisthøjskole, til Journalisten.

Radio- og tv-nævnet, der fører tilsyn med, om DR opfylder lovens krav, har efter Journalistens henvendelse drøftet sagen med Kulturministeriet. Her lyder parternes vurdering, at DR's hjemmeside og netradio ikke er omfattet af radio- og fjernsynsloven. Oluf Jørgensen mener dog ikke, der er tvivl om, at de samme regler gælder på nettet. Henrik Heide, redaktør for DR Interaktiv, mener derimod, at samarbejdet med musikudbyderne er lovligt.

"Vi vil gerne støtte og hjælpe dansk musik. Og derfor vil vi også gerne hjælpe med salget. Vi fremmer ikke nogen speciel genre eller branche. Vi fremmer musikerne," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også