FDIM: Vi satser på kvalitet

Jon Lund er ikke imponeret over det tilbud om alternativ trafikmåling Dansk Fagpresse nu giver sine medlemmer.
Ole Nørskov
Jon Lund er ikke imponeret over det tilbud om alternativ trafikmåling Dansk Fagpresse nu giver sine medlemmer.

"Det er et helt andet produkt Dansk Fagpresse har valgt at købe til deres medlemmer end det som vi tilbyder vores medlemmer. Udover selve opgørelsen af, hvor mange rigtige brugere, der er på de enkelte sites, indeholder vores måling blandt andet demografiske data på brugerne på baggrund af det panel som Gemius har opbygget og som består af 150.000 internetbrugere," siger Jon Lund, direktør i Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) til MediaWatch.

Han har forståelse for, at små medier kan have svært ved at betale de ret høje omkostningerne der er forbundet med at blive målt i FDIM-systemet.

"Det er en problemstilling vi er opmærksomme på og vi arbejder på at finde nogle løsninger, så også mindre medier kan komme med. Men hvis du kun har 1500 kr. så kan du ikke få det, vi laver," siger Jon Lund, som ikke er bange for at billigere alternativer vil undergrave FDIM.
"Medlemmerne strømmer til og vi er i den grad blevet accepteret af markedet. Så i forhold til at opbygge en troværdig valuta omkring trafiktallene, så er vi ekstremt godt kørende," siger jon Lund.

"Der har altid været flere målinger på markedet. Alle kan eksempelvis med Google Analytics lave opgørelser af "unikke besøgende" på samme måde som Gallup skal gøre for Dansk Fagpresse. Og det er endda helt gratis. Så vi ser ikke den store nyhed i at Dansk Fagpresse nu har valgt et målesystem der måler 'unikke besøgende,' forklarer han.

For FDIM er det vigtigt at skabe troværdighed og størst mulig gennemsigtighed omkring netmedierne og på den måde styrke dem som mediekanal.

"Gennem de seneste år er antallet af "unikke besøgende" steget eksplosivt, og tallet har derfor bevæget sig langt væk fra det reelle tal for hvor mange personer, der reelt besøger de enkelte sites. Vores baggrundsmålinger viser f.eks, at der var omkring 28 millioner "unikke besøgende" på nettet fra Danmark i december måned alene.

Derfor valgte FDIM at skifte målesystem sidste år, så vi nu med Gemius kan give tal for hvor mange rigtige brugere (altså personer), de enkelte sites har. Det er det som annoncører og mediabureauer ønsker at vide, når de skal planlægge deres kampagner og det er det som medierne interesserer sig for når de skal videreudvikle deres sites," siger Jon Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også