Guardian: Net-konkurrenter er ikke i UK

The Guardians digitale chef, Tom Turcan, har fokus rettet mod globale nyheds-sites, ikke mod netaviserne i UK.
Tine Brødegaard Hansen

The Guardians digitale chef, Tom Turcan, har fokus rettet mod globale nyheds-sites, ikke mod netaviserne i UK.

Det fortalte han MediaWatch på konferencen Digital News Affairs.

"I UK er vores avis-konkurrenter rigtig gode også på nettet, men de kommer fra et lavpunkt, fordi de var meget sent ude med at gå online. Derfor er vores virkelige konkurrenter ikke de andre britiske net-aviser, det er snarere internationale nyheds-sites som New York Times og hvad de gør samt individuelle rejsesites som Tripadvisor, der er blevet enorme. Fra den vinkel, er antallet af konkurrenter eksploderet i de senere år," siger Tom Turcan, og ligner en mand der mener det.

Han forklarer succesen for guardian.co.uk, der har vundet flere priser, med at man har været hurtige til at tilbyde indholdet gratis, har lettet navigationen på sitet og formået at få mange internationale brugere. Konkret nævner Tom Turcan 9/11 terroren som den begivenhed, der prikkede hul hos de amerikanske brugere for guardian.co.uk, idet amerikanske medier var længere om at nå til en nuanceret og kritisk dækning af begivenheden.

"Men behovet for at følge med udviklingen de næste to år er lige så presserende, som det har været de foregående to år. Multimedie tiltag og sociale netværk er 'hotspots' i de kommende år, der gælder det om at være på forkant og at udnytte ressourcerne i medievirksomhederne bedst muligt."

Der hvor medievirksomhederne kan gøre sig gældende i slaget om brugerne også på spørgsmålet om indsamling og overskuelig indføring i diverse emner, som brugerne ellers kun finder spredt på forskellige nichesites.

"Avis-udgiverne skal have en stor opmærksomhed på den meget fragmenterede information, brugerne og læserne søger. Udfordringen er at holde på det publikum man har og samtidig tiltrække nye blandt andet ved i højere grad at blive en 24/7 nyhedstjeneste. Som det er nu peaker vores brugertal omkring kl. 12 om formiddagen i UK, vi vil gerne have endnu mere aktivitet også i weekenden."

Den tyske avis Bild forsøger sig med en søsteravis i Second Life, der kun handler om emner der foregår i det virtuelle univers. Det er ikke ad den vej, Tom Turcan tror der skal findes nye brugere.

"Diskussionen om Second Life syntes jeg personligt er ret futuristisk, det er ikke det vigtigste område i dag. Nu handler det om, hvordan man bruger nuværende teknologier til at fange brugerens opmærksomhed, det gælder om at skabe sin helt egen strategi og ikke kopiere andre. Second Life-initiativer kan være spændende partnere på et tidspunkt, men ikke konkurrenter."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også