Idémageren og internettet

Morten Wagner, marketingchef og stifter, Freeway
InMente

Morten Wagner, marketingchef og stifter, Freeway

Morten Wagner (født 1972) kan uden at overdrive tage æren for at stå bag utallige danskeres romancer. Som en af grundlæggerne bag hjemmesiden dating.dk har han formidlet tusindvis af kærestebreve. I dag er den 35-årige internetentreprenør partner i Freeway, der udover dating.dk står bag populære hjemmesider som arto.dk, trendsales.dk og bladkiosken.dk.

Senest kom Freeway i mediernes søgelys, da selskabet købte en mindre bid af Nyhedsavisen og overtog driften af avisen.dk.

Morten Wagner var en ung jurastuderende i tyverne, da han sammen med to barndomsvenner i 1998 stiftede dating.dk. De var blandt de første at spotte potentialet i den voksende internetbølge.
Et afgørende øjeblik for den nystartede virksomhed kom, da dating.dk første gang blev omtalt i TV2 Nyhederne. På det tidspunkt havde hjemmesiden kun kørt i et halvt år, og det var endnu et ukendt fænomen, at man kunne finde en kæreste på nettet, men fra den ene time til den anden blev antallet af brugere på hjemmesiden fordoblet fra 4.000 til 8.000.

Der skulle dog gå flere år, før Morten Wagner og hans partnere for alvor fik afklaret om dating-portalen kunne blive en god forretning - og det var ikke helt selvforskyldt. Efter 11. september 2001 holdt annoncørerne op med at købe bannerreklamer på hjemmesiden. På daværende tidspunkt havde dating.dk en omsætning på flere hundredetusinder om måneden fra bannerreklamerne, men efter terrorangrebet i New York faldt indtægterne til blot 11.000 kroner.

"Vi havde syv medarbejdere, der skulle aflønnes, så der var vi virkelig på spanden. På den måde blev vi tvunget til at finde ud af, om brugerne var villige til at betale abonnement for at bruge dating.dk. Det var egentlig først dér, at vi for alvor fandt ud af, at forretningen holdt," fortæller Morten Wagner.

Uden for boksen
Ifølge Morten Wagner selv er en af hans største forcer evnen til at tænke uden for de traditionelle bokse. En af de skæve ideer kom, da han på vej hjem fra universitet som ung jurastuderende på SU lejede et passagerfly og et feriested på Kreta i Grækenland. Målet var at sende datinglystne danskere sydpå sammen. 880.000 kroner kostede projektet. Penge som firmaet ikke lå inde med - endnu.

"Enten fungerede ideen, ellers ville det være ovre for firmaet, og så vi ville stadig betale af på gælden i dag."

Billetterne blev dog solgt, og Morten Wagner og hans partnere fik sendt et fly af datingdeltagere på solskinsferie. Selve turen var ikke nogen guldrandet forretning, men den gav masser af omtale i medierne.

Opkøbte Arto
Et andet afgørende øjeblik for internetfirmaet, var da Freeway købte 51 procent af chatportalen Arto. Hjemmesiden havde allerede på det tidspunkt mere trafik end dating.dk, men ungdomsportalen var fortsat stort set ukendt for andre brugerne.

"Der var ingen af os i firmaet, som havde hørt om hjemmesiden, på trods af at vi fulgte intenst med i branchen. Vi spurgte de yngste medarbejdere på kontoret, om de kendte Arto, og de fortalte, at de brugte flere timer på portalen hver dag. Så vi skyndte os at kontakte ham, som stod bag. Tre timer efter vi mødtes første gang, havde vi afleveret en check og købt 51 procent af Arto. Det var en god handel for begge parter, fordi vi kunne bidrage med hardware og penge til at udvikle sitet yderligere," siger Morten Wagner.

Morten Wagners netværk består primært af medarbejdere internt i firmaet. Netop samarbejdet er en afgørende del af succesen

"De andre partnere har styr på alt det, som jeg ikke er god til. Det er tit mig, der stå frem på firmaets vegne, men uden dem var det ikke blevet til noget som helst."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også