Freeway vil vinde kampen om kvinderne

Freeway lancerer om kort tid et nyt site kun for kvinder. Det sker i direkte konkurrence med Jubii og Benjamin Media
Tine Brødegaard Hansen
Freeway lancerer om kort tid et nyt site kun for kvinder. Det sker i direkte konkurrence med Jubii og Benjamin Media, som vil tabe kampen. 

Det vurderer Jonas Cronfeld, leder af selskabet Flypeople Aps, der er stiftet i samarbejde med Freeway-koncernen.

"Det nye site bliver baseret på flygirls.dk som vi ejer, men det bliver en helt ny portal, som Jubii og Benjamin får svært ved at hamle op med. At vi baserer den nye side på Flygirls betyder, at vi allerede ved lanceringen har langt over 10.000 oprettede brugere, og dermed har et forspring i forhold til Woman, der kun har et par hundrede," siger Jonas Cronfeld til MediaWatch.

Flygirls.dk var som udgangspunkt et datingsite udelukkende for kvinder. Det koncept blev videreudviklet til at bygge på veninderelationer og nu skal den nicheprofil omsættes til en bredere, kommerciel målgruppe.

Den har særligt Woman godt fat i, som det mest læste kvindemagasin i Danmark med et oplagstal på 46.068 i første halvår af 2007, spørgsmålet er om læsernes loyalitet kan omsættes til online-aktivitet på Woman.dk.

"Vores fordel sammenlignet med de øvrig pigeportaler er, at vi er stærkere på nettet og på at bygge communities. Vi vil bruge ideer fra Facebook og Myspace i kombination med redaktionelt indhold," siger Jonas Cronfeld.

Konkurrencen fra Jubii A/S og sitet Amine.dk, der også satser på en høj grad af brugerinvolvering og redaktionelt stof ryster ham ikke.

"På FDIMs nyeste statistik, der lige er udkommet, har Freeway overhalet Jubii. Vi havde i December-perioden 997.789 brugere, imod Jubii der kun havde 992.865."

Samme decembertal viser, at på sidevisninger er Freeway Danmarks største internetudgiver med 1.020.106.631 månedlige sidevisninger efter listens nummer to, TV 2 interaktiv, med 148.548.776 sidevisninger.

Jubii A/S ligger nummer syv på FDIMs liste med 91.774.726 sidevisninger. Sammenligner man tallet for brugere, ligger de to internetkonkurrenter dog tættere på hinanden, idet Freeway ApS har 997.789 brugere mod Jubii A/S' 992.865.

Benjamin Media noterer sig for 109.979 brugere, men viser med Woman.dk langt mere aggressive online-takter end tidligere.

Se FDIMs statistik.

Freeways erfaringer med at ramme de kvindelige forbrugere på visakortet, stammer primært fra Trendsales.dk, hvor man kan købe, sælge og bytte blandt andet tøj og sko.

Freeway-koncernens interesse for kvinderne, er seneste udspil i en række af lanceringer og relanceringer af kvindesites. Det stemmer overens med et annoncemarked, der spås generel afmatning på alle andre områder end online.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også