Jubii udfordrer Benjamin

Jubiis modtræk til Benjamins nye site hedder Amine.dk. Styrkeprøven mellem mediehuset og portalen er dermed skudt i gang.  
Tine Brødegaard Hansen

Jubiis modtræk til Benjamins nye site hedder Amine.dk. Styrkeprøven mellem mediehuset og portalen er dermed skudt i gang.  

Det sker efter at Benjamin Media trak sig ud af samarbejdet med Jubii om magasinet Woman, der nu har fået et selvstændigt site. 

Mediemarkedet skriger på digitalt magasinindhold, men på nettet er tendensen, at 'the winner takes it all'. Sådan opsummerer Uffe Henriksen, new media director i Carat, situationen for de to nye kombattanter i online-verdenen.

"Benjamin, TV 2 og andre lugter guld i online og ser ingen grund til revenue share med portalerne. De har en interesse i at selv bruge det indhold, de producerer, mens Jubii er en portal, der ikke længere har samme erfaring med at producere indhold, som de havde tidligere," siger Uffe Henriksen.

På samme tid er han ikke i tvivl om, at portaler som Jubii og MSN i stigende grad må satse på egenproduceret materiale, fordi det bliver sværere at lave partnerskaber med indholdsproducenterne.

Det forsøger Jubii nu med sitet for kvinder Amine.dk, der forventer at nå op på 200.000 unikke brugere om måneden, mod Benjamins forventninger til woman.dk på 100.000 unikke brugere. Sitet har ansat chefredaktør Pernille Post Lundsgaard og en større journaliststab, der selv skal producere indhold.

"Tallene siden vores lancering mandag er overvældende og overgår det etablerede woman.dk, der på en god dag højst har 10.000 unikke brugere. Fra mandag til onsdag har der været 29.258 unikke brugere på sitet, samt 167.739 sidevisninger. Interessen stiger fortsat. Onsdag havde vi 16.685 unikke brugere og 88.244 sidevisninger. Så vi er meget optimistiske," siger pr-ansvarlig for Amine.dk, Mathilde Weirsøe.

Uffe Henriksen er åben over for Jubiis nye tiltag.

"Vi rykker hen hvor brugeren er. Nogle gange er det en fordel, at der ikke hører en offline-del i form af et magasin til et site. Det giver frihed for magasiner og bladhuses bekymringer om, hvor meget de kannibaliserer på deres eksisterende indhold. Det er det Freeway-koncernen har fordel af, de stormer derudaf."

Derudover er portalerne skabt til nettet og har meget trafik i forvejen, tilføjer Uffe Henriksen, men han påpeger, at Benjamin har et stærkt brand i Woman, som med fordel kan udnyttes på nettet. Derfor kan han ikke på forhånd udråbe en vinder af online-dysten for kvindesites.

"Spørgsmålet er om Jubii har økonomi til at skabe kvalitetsindhold til nettet på længere sigt. Det mangler Benjamin ikke med Woman og deres øvrige magasiner," siger Uffe Henriksen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også