Online video vinder ikke på svækket tv

Online video vinder ikke brugere eller indtægter på strejke-svækket broadcast tv i USA.
MediaWatch

Online video vinder ikke brugere eller indtægter på strejke-svækket broadcast tv i USA.

Online video mediet vinder ikke terræn på Hollywood-strejken, skriver Mediaworks. Nielsen Online video trendrapport, der omhandler de 10 største video sites, antyder ingen vækst i sening, siden november, hvor strejken begyndte.

Primetime tv-seningen i USA er faldet med 11 procent, efter strejken gik i gang, men annoncørerne har ikke umiddelbart reageret ved at lægge annoncedollars over til online for at kompensere for manglende eksponeringer.

Det kommercielle varelager i online video er for småt.

"Vi kan se hos vore videosamarbejdspartnere, at de ikke kan levere de garanterede tal, så hvis de tager ordrerne ind, får de problemer" siger Adam Kasper, senior director for digital media hos Media Contacts.

Problemet er fragmenteringen af online publikummet og størrelsesforholdet. Hvis 1,5 million ser en video online, er det en succes, men det tal er småting for broadcast.

Det bliver svært for online video af absorbere alle de tv-dollars, hvis de kommer," vurderer Dina Kaplan, direktør for Blip.tv, der sælger annoncer for uafhængige online-video producers.

Ifølge eMarketer vil online-video annonceinvesteringerne udgøre 1.4 mia. dollars i 2008; mens tv er en branche, der tiltrækker 70 mia. dollars.

En anden forhindring for at video kan opsamle tv-indtægter er, at formatet ikke altid passer.

Mange video-sites tager ikke 30 sek. formatet, som annoncerne ønsker. Det er ofte kun de online-medier, der drives af broadcasterne, der accepterer det lange 30 sek. format, men deres evner til at levere seere er yderst beskedne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også