Børne-annoncører skal melde sig selv

Forbrugerombudsmanden giver frit lejde til annoncører
Tine Brødegaard Hansen

Forbrugerombudsmanden giver frit lejde til annoncører, der overtræder markedsføringsloven for annoncering til børn og unge på internettet.

Det sker som følge af en stor undersøgelse af markedsføringen på internettet til børn og unge, der startede i oktober og varer i fire måneder.

Otto B. Christiansen, formand for Dansk Annoncørforening, mener, at det er en god idé.

"Vores vurdering er, at omfanget af lovovertrædelser ikke er særlig stort. Derfor er det fornuftigt, at forbrugerombudsmanden giver mulighed for, at virksomhederne selv svarer tilbage," siger han.

Forbrugerombudsmanden har skrevet til et stort antal virksomheder med et spørgeskema, der forudsætter, at de ærligt fortæller om deres markedsføring. Det er der en god chance for, at de vil gøre.

"Hele branchen er enige om, at internetannoncering kræver selvjustits. Dem der opfører sig uetisk får en konkurrencefordel, det er ikke i nogens interesse," siger Otto B. Christiansen.

Han understreger, at virksomhederne ikke altid selv er klar over, at de overtræder loven, eller at deres internet-reklamefilm videresendes blandt brugere, den ikke er rettet mod. Det er en af farerne ved den virale markedsføring, som virksomhederne ellers efterstræber.

Af samme grund har hele branchen deltaget i undersøgelsen, heriblandt FDIM, DRRB og Dansk Erhverv med flere.

"De af branchens få brodne kar, der bliver opdaget ved hjælp af undersøgelsen, får et brev fra forbrugerombudsmanden, om at de gør noget forkert. Derefter får de fire uger til at rette fejlene," siger Otto B. Christiansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også