Blogs er et minefelt for marketing

Annoncer i blogs og på blogsites er en relativ ny annonce-strategi med mange faldgruber. To erfarne bloggere kommer med råd til, hvordan man undgår at falde i dem. 
Tine Brødegaard Hansen

Annoncer i blogs og på blogsites er en relativ ny annonce-strategi med mange faldgruber. To erfarne bloggere kommer med råd til, hvordan man undgår at falde i dem. 

"Ti meget aktive bloggere fik pludselig et tilbud fra Mercedes om at prøvekøre en bil, selvom deres blogs intet havde med biler at gøre," siger den erfarne medie-blogger Kim Elmose som et eksempel på misforstået markedsføring.

Kim Elmose er også Politikens blogredaktør, men udtaler sig her som privat blogger.

Blogmiljøet vendte sig massivt mod Mercedes' initiativ, der fandt sted tidligere i år og skabte negativ opmærksomhed blandt bloggerne om bilproducenten.

Det eksempel står stadig som et skræmmebillede for annoncørernes forsøg på at hægte sig på blog-bølgen, der indtil videre inkluderer ca. hver tredje dansker.

Trine-Maria Kristensen, medstifter af Social Square, der blandt andet rådgiver virksomheder om brugen af weblogs, opfordrer på sin blog 'hovedetpaabloggen.dk virksomhederne til at være opmærksomme på fire områder:

1. Professionalitet er afgørende, når man beslutter at inkludere blogs i marketingsstrategien. Henvend jer kun til blogs, der er relevante for produktet.
2. Det inkluderer at nærlæse de pågældende blogs. En enkelt nævnelse af en bilmodel, gør ikke biler til bloggens omdrejningspunkt.
3. Virksomhederne får ofte bedre resultat af selv at have en blog, som interesserede bloggere kan følge og henvende sig til i forbindelse med f.eks. test af nye produkter.
4. Når annoncører eller virksomheder henvender sig, bør det ske personligt og direkte til den enkelte blogger. Blogs er skrevet i en personlig tone, så massekommunikerede henvendelser holder ikke.

En anden marketingsstrategi er, at placere bannerannoncer eller andre annoncer på blogsites, såsom blog.tv2.dk.

"Hvis bloggen er en hosted tjeneste, der udbydes af et blogsite som f.eks. wordpress.com, så er det ok med annoncer," siger Kim Elmose.

Han understreger, at det fra starten skal angives, at prisen for at stille serverplads til rådighed for bloggerne er, at der følger annonceplads med.

"Man må skelne mellem et blogsite, hvor bloggeren selv beslutter at have google ads, der kan tjenes penge på, og blogtjenester hvor en udbyder tjener penge på de annoncer, som bloggerne tiltrækker."

Drejer det sig om store summer, foreslår Kim Elmose at benytte en model, hvor en del af annonceoverskuddet deles med eksempelvis de mest aktive og populære bloggere på blogsitet.

"Det ville annoncører og udbydere stå sig godt ved i blogmiljøet," siger han.

God takt og tone for annoncører på blogs er også at give bloggerne indflydelse på, hvilke annoncer der bliver vist på sitet, mener Kim Elmose.

Stavnsbinding af bloggerne til et bestemt annoncefinansieret blogsite frarådes stærkt af den erfarne blogger.

"Hvis en blogger ikke længere har lyst til at være tilknyttet en blogudbyder, f.eks. pga. at annonceringen optrappes, skal man kunne eksportere alt sit materiale til et andet site eller sin egen webserver," siger Kim Elmose.

Den fritstilling af brugeren er Fyens Stiftstidendes xtrablog.dk et eksempel på.

Kim Elmoses medie-blog kan følges på: mediahack.elmose.com
Læs mere om Social Square og Trine-Maria Kristensen på: www.socialsquare.dk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også