FDIM presset fra to kanter

Avishusene danner nu deres egen digitale forening. Samtidig vil Dansk Fagpresse tilbyde billig trafikmåling.
MediaWatch
Avishusene danner nu deres egen digitale forening. Samtidig vil Dansk Fagpresse tilbyde billig trafikmåling.

De to initiativer sætter Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) under pres på to fronter samtidig.

Begge initiativer viser, at FDIM kan få problemer med sin bredde. Foreningen rummer selskaber med vidt forskellige interesser og mål. Ser man på de fem bedst placerede sider på FDIMs topliste, får man et indtryk af problemet. Det er svært at finde den helt indlysende fællesnævner for DR, Krak, TV2, MSN og Ekstra Bladet - bortset fra naturligvis, at de optræder på nettet og har brug for en anerkendt trafiktælling.

Hos Danske Dagblades Forening understreger chefjurist Holger Rosendal, at dagbladene intet har at udsætte på FDIM som "med held har forfulgt de områder, foreningen har haft fokus på."
Det er altså ikke tænkt som hverken kritik eller krigserklæring, at dagbladene nu opretter deres egen forening.

"Men det er klart, at der i en så bred forening som FDIM, vil være områder, hvor der kan være uenigheder medlemmerne imellem, og områder hvor foreningen af naturlige årsager ikke lægger sine kræfter. Det gælder for eksempel ophavsretlige spørgsmål og webmediers redaktionelle rammebetingelser. Det er i det lys, man skal se oprettelsen af den nye forening. Vi er i øvrigt meget tilfredse med FDIMs arbejde," siger Holger Rosendal.

Jon Lund, direktør for FDIM, opfatter på sin side FDIMs bredde som en styrke.
"FDIM favner alle virksomheder, som beskæftiger sig med nye medier. Størrelsen er en fordel da vi qua den kan tale med stor vægt på en række områder - eksempelvis når det gælder regler og lovgivning inden for annoncering og mediepolitiske emner generelt," siger han.
Jon Lund hilser dagbladenes forening velkommen og håber på et godt samarbejde.
Men "Dagbladenes Digitale Medier," som den nye forening sandsynligvis døbes, er ikke det eneste hovedbrud for FDIM og Jon Lund.

Hos Dansk Fagpresse vil direktør Christian Kierkegaard i 2008 gå i direkte konkurrence med FDIM på det absolutte kerneområde - trafikmåling. FDIM i år har lanceret en ny forkromet model, Gemius, som for første gang giver helt detaljerede oplysninger om webtrafikken på linje med de tal, Gallup leverer om de trykte medier.

Men det er en betingelse for at blive målt i Gemius-systemet, at man er medlem af FDIM, og det koster mange penge. Penge som ifølge Christian Kierkegaard ikke vil være givet godt ud for en stor del af Danske Fagpresses medlemmer.
"Vores medlemmer har brug for trafikmålinger, som ikke behøver være på et så ambitiøst niveau, som det FDIM tilbyder. Og når det gælder interessevaretagelsen, må man sige, at FDIM ikke i særlig høj grad dækker vores medlemmers primære behov. De fælles interesser samarbejder Dansk Fagpresse og FDIM fint om i Danske Mediers Forum. FDIM er jo en meget bred forening med medlemmer, som langt fra alle har publicistisk baggrund.
Derfor bør det ikke være en betingelse, at vores medlemmer skal melde sig ind i FDIM for at blive målt," siger han og tilføjer, at mange små specialmedier heller ikke vil være i stand til at betale den pris, som FDIM forlanger.
Derfor vil fagpressen nu med udgangspunkt i Google Analytics lave en relativ simpel, men samtidig meget billig model.

Jon Lund tager kritikken til efterretning.
"Vi arbejder på en model, som skal gøre det attraktivt også for Dansk Fagpresses medlemmer at komme med i vores trafikmåling," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også