TV3: Online ambitioner skal op

Tv3.dk skal udvikles indholdsmæssigt og kommercielt i 2008, men MTG lægger førsteprioriteten i et nyt socialt site, der er et separat projekt.
Per Fanefjord Laursen

Tv3.dk skal udvikles indholdsmæssigt og kommercielt i 2008, men MTG lægger førsteprioriteten i et nyt socialt site, der er et separat projekt.

TV3.dk er nu tilmeldt FDIMs målinger af antal brugere og vil levere tal for november. Ifølge MediaWatchs oplysninger er sitet tilmeldt fra oktober, men oktober-tallet er ikke offentliggjort på FDIM-listen.

Under alle omstændigheder er signalet, at tv3.dk skal opprioriteres for at få sin bid af de stærkt stigende annonceindtægter, som online får del af.

De danske online aktiviteter fra TV3 har groft sagt været begrænset til nydelige programsites - med undtagelsen Onside. MTG Danmark er også medejer af TV 2 Sport og har dermed en aktie i kanalens nye ambitioner om at levere landets bedste sportsportal.

Men MTG-koncernen er ikke nødvendigvis bagud på online området.

Man prioriterer blot anderledes, end de højt profilerede danske aktører gør. MTG AB omsætter for 1,2 mia. kr. på nettet i 2006, som kommer fra CdOn, Bet24 og andre sites. Derudover drives en række aktiviteter, herunder internetbutikker i Sverige. Der findes også en række on-demand tilbud, og moderselskabet Kinnevik ejer et search-selskab. Mens søsterselskabet Metro International leverer online-nyheder, også nyheder til det danske marked.

"I Danmark skal ambitionsniveauet, trafikken og online-omsætningen op - også fra hovedbrandet tv3.dk," fastslår TV3-direktøren Jesper Grønholdt.

Senest er der gennemført endnu en strategiændring. Den eksisterende New Media-afdeling bliver del af TV3-organisationen, og internetindhold flytter sammen med TV3s programafdeling, ligesom salget samles i TV3s tv-reklamesalg for at opnå en integration og synergi.

Det bliver det nye sociale site, PlayAhead, og fem medarbejdere - flere med DR baggrund - der er det aktuelle omdrejningspunkt for koncernens danske online-ambitioner. De er flyttet ind i TV3s Københavnske domicil i Wildersgade.

TV3s direktør Jesper Grønholdt har nu online-området under sig, og gør klart at selve tv3.dk skal udvikles i 2008, men først når PlayAhead er sat i luften i januar.

"Samlet set er koncernen godt med, men der er ingen grund til at skjule, at der er potentiale for mere i Danmark, end vi har leveret indtil nu på tv3.dk," siger han.

Det skal tolkes på den måde, at der initiativer på vej. Det handler om annoncesalg og trafik til tv3.dk baseret på tv og underholdingsindhold.

Nærmere kan han ikke komme det før jul.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også