Stort pladeselskab fjerner musik fra Tiktok

Brugere af det sociale medie Tikyok kan ikke længere bruge musik fra flere store verdensstjerner i opslag.
Foto: Matt Slocum/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Matt Slocum/AP/Ritzau Scanpix
af ritzau

Musikselskabet Universal Music har torsdag trukket sin musik fra det sociale medie Tikyok. Det skriver det amerikanske medie The New York Times.

Det betyder, at brugere af Tiktok blandt andet ikke kan bruge kunstnere som Justin Bieber, Billie Eilish, Adele og en række andre af verdens mest populære musikere, når de skal lave opslag på mediet.

Musikselskabet har trukket sin musik fra TikTok, fordi de to parter ikke er nået frem til en ny aftale, der skal gøre det muligt at bruge musikken, fordi Universal Music ikke ville acceptere de vilkår, TikTok tilbød dem.

I et åbent brev fra tirsdag lyder det fra Universal Music, at indtægterne fra Tiktok udgør én procent af musikselskabets samlede indtægter.

”I sidste ende prøver Tiktok at lave en musikbaseret forretning uden at betale en fair pris for musikken,” lyder det i brevet.

Prøver man som bruger at bruge musik fra den danske kunstner Medina, der udgiver musik under Universal Music Danmark, bliver man mødt af en besked, hvor det fremgår, at der ikke er rettigheder til musikken.

Ritzau forsøger at få kommentar fra Universal Music Danmark for at få bekræftet, at man ikke kan bruge musik fra den danske del af pladeselskabet på Tiktok.

I Danmark har kunstnere som Nik og Jay, Jada, Tessa og Rasmus Seebach kontrakt med Universal Music Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også