42 pct. af skolebørn i 5.-8. klassetrin har oplevet kommentarer i en hård eller krænkende tone i sporene under opslag og indhold fra influencere, de følger. Det viser en undersøgelse fra Unicef Danmark, skriver Politiken.
18 pct. af de 1.000 adspurgte skolebørn i undersøgelsen har desuden oplevet, at en influencer er ”hård eller led” ved deres egne følgere i kommentarsporene, og 20 pct. mener, at en influencer er gået over stregen i en grad, så de bør stoppes.
Lisbeth Kiel, formand i Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund, anerkender, at mønsteret, som undersøgelsen tegner, er velkendt og ”alarmerende,” men hun mener ikke, at hovedansvaret ligger hos influencerne.
”Du oplever jo også, at det flyder over med hadefuld tale, når du klikker ind i kommentarsporet hos danske aviser, og det er næsten en umulig opgave at komme det til livs, hvis du sidder som ene person. Derfor synes jeg i høj grad, at techindustrien bærer et kæmpe ansvar,” siger hun til Politiken.