Store tech-platforme står over for nye forpligtelser efter nye EU-regler

I alt skal seks selskaber, der inkluderer Apple, Google, Microsoft og TikTok, indordne sig bestemmelser under den nye aftale Digital Markets Act.
Foto: Laurenz Heymann / Unsplash
Foto: Laurenz Heymann / Unsplash
af marketwire

Apples Appstore og Googles Youtube er blandt de flere end 20 store tech-tjenester, der bliver nødt til at revidere deres praksis for at opfylde kravene i nye EU-love.

Det skriver Financial Times.

En lang række af verdens største techselskabers tjenester skal indordne sig nye forpligtelser, der sigter efter at muliggøre en bedre konkurrence i sektoren i Europa. Det vil tvinge techselskaberne bag til at revidere, hvordan de driver forretning og genererer milliarder af euro i indtægter.

I alt skal seks selskaber, der inkluderer Microsoft og TikTok, indordne sig bestemmelser under den nye aftale Digital Markets Act, der blandt andet inkluderer datadeling mellem rivaler og øget interoperabilitet med konkurrerende tjenester.

Nogle af virksomhederne, der er oplistet af EU som værende omfattet af de nye regler, er ikke enige i, at de falder under Digital Markets Act. Microsoft har blandt andet afvist ideen om, at Bing skal indordne sig under de samme forpligtelser som konkurrenten Google Search, der er større. Apple mener ligeledes, at iMessage ikke har de påkrævede tal for at indgå under de nye regler, skriver avisen.

EU-Kommissionen forbereder sig på juridiske udfordringer ført an af nogle af de store techselskaber, ifølge avisen. Amazon og Zalando har allerede hevet EU i retten for deres forpligtelser under Digital Service Act, en anden lovgivning, fordi platformene mener de er blevet målrettet uretfærdigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Store streamere vil bremse canadisk bidragsmodel

For abonnenter

Læs også