Techgiganter kæmper mod EU om ny konkurrencelov

Apple og Microsoft påstår, at nogle af deres flagskibstjenester langt fra er tilstrækkeligt populære til at blive udpeget som adgangskontrollerende ”gatekeepere” under ny EU-lovgivning.
Kampen mellem techgiganterne og EU sker på et tidspunkt med skærpet undersøgelse af deres påståede konkurrencebegrænsende adfærd. | Foto: Laurenz Heymann / Unsplash
Kampen mellem techgiganterne og EU sker på et tidspunkt med skærpet undersøgelse af deres påståede konkurrencebegrænsende adfærd. | Foto: Laurenz Heymann / Unsplash
AF MARKETWIRE OG MEDIAWATCH

Flere af de store techselskaber, der er udpeget til at have en såkaldt ”gatekeeper”-rolle og dermed falde under EU’s nye lov Digital Markets Act, vrider sig nu mod klassificeringen og afviser at nogle af deres tjenester er tilstrækkeligt populære til under den nye lov. Det skriver Financial Times.

EU-forordningen Digital Markets Act, DMA, er vedtaget i et forsøg på at bremse de store teknologiselskabers magt. Som led i loven vil EU opliste en række tjenester, som skal reguleres efter de nye regler.

Den nye konkurrencelov pålægger teknologivirksomhederne nyt ansvar, når det gælder blandt andet deling af data, links til konkurrenter og muligheden for, at brugere frit kan vælge mellem rivaliserende tjenester.

Platforme med en årlig omsætning på mere end 7,5 mia. dollar, en markedsværdi på over 75 mia. dollar samt mindst 45 mio. aktive månedlige brugere i EU, vil være underlagt disse den nye EU-lovgivning.

Men Apple og Microsoft påstår, at nogle af deres flagskibstjenester langt fra er tilstrækkeligt populære til at blive udpeget som adgangskontrollerende ”gatekeepere” under den skelsættende EU-lovgivning.

Apple hævder, at Imessage ikke møder kravet om 45 mio. aktive månedlige brugere i EU, og at den derfor ikke bør være underlagt lovgivningen. I modsætning hertil har analytikere estimeret, at Apples chat-tjeneste har omkring 1 mia. brugere globalt set.

Hvis Microsofts søgemaskine, Bing, bliver underlagt af den nye konkurrencelov, vil det betyde, at virksomheden skal give brugerne mulighed for frit at vælge mellem andre søgemaskiner såsom rivalen Google, hvilket ifølge rådgivere kan øge Googles markedsandel.

Kampen mellem techgiganterne og EU sker på et tidspunkt med skærpet undersøgelse af deres påståede konkurrencebegrænsende adfærd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også