MediaWatch

Førstepartsdata er afgørende for fremtidens annoncering: "Det er et spørgsmål om at have orden i penalhuset"

For forbrugerne betyder udfasning af cookies bedre værn om privatlivet og mindre tracking. For annoncører er det farvel til en trofast hjælper i kampen om at få potentielle kunders opmærksomhed. Nybruddet bringer både udfordringer og mulige gevinster med sig, lyder det fra mediebureauer.

Med færre og færre cookies til at genkende forbrugerne i deres digitale færden, er de alternative løsninger nemlig komplekse, lyder det. | Foto: Michaela Rehle/Reuters/Ritzau Scanpix

Når det kommer til dataindsamling, blæser de digitale vinde disse år i nye retninger. Flere styresystemer og browsere, herunder Apples og snart også Googles, blokerer for såkaldte tredjepartsdata, som er bygget på de cookies, der er ved at blive udfaset.

Det kræver altså nye kompetencer, hvis man fortsat vil sende kommercielle budskaber i retning af de relevante ører og øjne. Pilen peger derfor mod førstepartsdata, som er baseret på det direkte kundeforhold.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs