Medie: Facebook betaler for negativ kampagne mod Tiktok

Ifølge Washington Post har den amerikanske sociale medieplatform hyret et PR-bureau til at sprede et budskab om sin kinesisk ejede konkurrent Tiktok.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

Facebook, der ejes af Meta Platforms, har hyret et af de største republikanske PR-bureauer i USA, Targeted Victory, til at gennemføre en kampagne, der skal vende den offentlige stemning i landet mod den kinesiske konkurrent Tiktok.

Det skriver den amerikanske avis Washington Post, som har fået adgang til interne mails fra PR-bureauet.

Kampagnen omfatter blandt andet en række indlæg i store amerikanske medier, at fremme upålidelige historier om tendenser på Tiktoks platform, selv om de reelt er startet hos Facebook selv, og forsøg på at påvirke politiske journalister og lokale politikere ind i kampen mod Tiktok.

Målet med kampagnen er at portrættere Tiktok som en fare for børn i USA.

En direktør i Targeted Victory skrev således, at målet er at få budskabet ud, om at mens "Meta er den nuværende boksebold, så er Tiktok den reelle trussel", fordi det er en udenlandsk-ejet app, der deler brugernes data. Eksempelvis med styret i Beijing.

Det kinesiske sociale medie, der baserer sig på upload af brugernes videoklip, anses for Facebooks største konkurrent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også