MediaWatch

Instagram genindfører kronologisk feed efter seks år

Meta-ejede Instagram vil lade brugere vælge mellem tre forskellige måder at blive præsenteret for indhold på det sociale medie. Det sker, efter Instagram i 2016 indførte et feed baseret på algoritme fremfor kronologi.

Adam Mosseri, adm. direktør for Instagram, ved høring i kongressen. | Foto: Tom Williams/AP/Ritzau Scanpix

Instagram vil i den kommende tid lade brugere vende tilbage til den måde, Instagram oprindeligt fungerede, hvor brugeren ser opslag i kronologisk rækkefølge. Det skriver mediet techcrunc.com.

Ifølge Adam Mosseri, adm. direktør for det sociale medie, som er ejet af Facebook-selskabet Meta, vil brugere kunne vælge mellem tre såkaldte feeds, enten "favoritter" og "følger", hvor man ser opslagene i kronologisk rækkefølge, eller "hjem" hvor man ser det algoritmebaserede feed, som findes i dag.

Instagram forventer at have rullet ændringerne bredt ud i første halvår af 2022. I 2016 gik Instagram væk fra det kronologiske feed til en nyhedsoversigt baseret på en algoritme, som vurderer, hvilke opslag som klarer sig godt, og som brugeren gerne vil se.

I sidste måned udtalte Adam Mosseri i en høring i den amerikanske kongres, at Instagram arbejder på en ny version af det kronologiske feed, som han håbede at kunne lancere i 2022. Begrundelsen var et ønske om mere gennemsigtighed for brugeren.

"Vi tror på større gennemsigtighed og ansvarlighed, og vi tror på mere kontrol," sagde han i høringen ifølge Techcrunch.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs