MediaWatch

Instagram genindfører kronologisk feed efter seks år

Meta-ejede Instagram vil lade brugere vælge mellem tre forskellige måder at blive præsenteret for indhold på det sociale medie. Det sker, efter Instagram i 2016 indførte et feed baseret på algoritme fremfor kronologi.

Adam Mosseri, adm. direktør for Instagram, ved høring i kongressen. | Foto: Tom Williams/AP/Ritzau Scanpix

Instagram vil i den kommende tid lade brugere vende tilbage til den måde, Instagram oprindeligt fungerede, hvor brugeren ser opslag i kronologisk rækkefølge. Det skriver mediet techcrunc.com.

Ifølge Adam Mosseri, adm. direktør for det sociale medie, som er ejet af Facebook-selskabet Meta, vil brugere kunne vælge mellem tre såkaldte feeds, enten "favoritter" og "følger", hvor man ser opslagene i kronologisk rækkefølge, eller "hjem" hvor man ser det algoritmebaserede feed, som findes i dag.

Instagram forventer at have rullet ændringerne bredt ud i første halvår af 2022. I 2016 gik Instagram væk fra det kronologiske feed til en nyhedsoversigt baseret på en algoritme, som vurderer, hvilke opslag som klarer sig godt, og som brugeren gerne vil se.

I sidste måned udtalte Adam Mosseri i en høring i den amerikanske kongres, at Instagram arbejder på en ny version af det kronologiske feed, som han håbede at kunne lancere i 2022. Begrundelsen var et ønske om mere gennemsigtighed for brugeren.

"Vi tror på større gennemsigtighed og ansvarlighed, og vi tror på mere kontrol," sagde han i høringen ifølge Techcrunch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs