MediaWatch

Tiktok danser forbi Google som årets mest besøgte platform

Videoplatformen, der blandt andet er kendt for brugeres dansevideoer, indtog sidste år en syvendeplads, men har siden da oplevet stor tilgang af medlemmer.

Tiktok er blevet verdens tredjestørste sociale medie kun overgået af de to Meta-ejede platforme Facebook og Instagram. | Foto: Mike Blake/REUTERS / X00030

Det sociale medie og videoplatform Tiktok er den mest besøgte platform i 2021 og overgår dermed Google, der toppede listen sidste år. Det skriver Wall Street Journal på baggrund af tal fra Cloudflare, et amerikansk softwarefirma, der overvåger internettrafik.

Ifølge Cloudflare startede Tiktok med at toppe listen i februar. I august voksede mediets popularitet, og siden da har Tiktok været den mest populære platform.

Wall Street Journal skriver, at Cloudflare bruger global datatrafik, som måler, når en person trykker ind på en app eller besøger en hjemmeside.

Google, som eksempelvis inkluderer søgninger, maps og sprogoversættelser, må tage til takke med andenpladsen, mens Meta - tidligere Facebook - kommer ind på en tredjeplads.

Tiktok blev lanceret i Kina i 2016 og er ejet af kinesiske Bytedance, og det sociale medie, som særligt er kendt for brugernes dansevideoer, har oplevet en markant vækst i antallet af medlemmer de seneste år.

I sidste uge viste tal fra analysevirksomheden Insider Intelligence ifølge Markedsføring, at Tiktok er blevet verdens tredjestørste sociale medie kun overgået af de to Meta-ejede platforme Facebook og Instagram.

Tiktok havde sidste år en vækst i antallet af månedlige brugere på lige knap 60 pct. og forventes ifølge Insider Intelligence at nå en vækst på 40,8 pct. i år.

I dag har platformen 755 mio. månedlige brugere på verdensplan. Til sammenligning har Facebook godt to mia. brugere, mens Instagram har 1,3 mia. brugere. Insider Intelligents bud på antallet af månedlige brugere afviger fra Tiktoks egen vurdering, som i oktober lød, at appen har ramt 1 mia. aktive månedlige brugere.

Måling: Tiktok er tredjestørste sociale medieplatfom - og vokser hurtigt

Fiktive influencere vinder frem i dit feed - og kan påvirke medietillid

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs